Happy Cow



Detta är utsikten från mitt och Kajsas rum. Idag är det riktigt fint väder med ett par plusgrader! Har varit ute i min fjällrävenjacka (tunn vårjacka ungefär) och för första gången varit utan min tjocktröja. Bara en vanlig cardigan. Skönt! Men, så fort solen försvinner är det givetvis kallt igen... Men, jag gläds åt solen!
Om ni tror att det är moln på himlen tror ni fel. Att himlen tonar mot blått högt upp beror på smoggen. Det som inte är klarblått är alltså smog... Blä kan man tycka, men jag tycker det är fantastiskt här om man jämför med Peking! Där såg man inte från ena sidan av Himelska fridens torg till den andra! Det var det värsta jag varit med om. Men här kan man andas frisk luft och inte snyta svart snor! :D




Här bor jag.... Idag när jag tog bilden var det första gången jag vågade titta ner för räcket. Innan har jag tryckt mig längs väggen och stirrat på alla andra ställen än ner! Isch så högt det är. Kan meddela att det är tio våningar upp! Det var även här Simon halkade i trappen, ungefär där jag stod fast inte så nära räcket. Så jag är oerhört tacksam att han inte ramlade ner!
På samma våning som jag bor det en liten jättejättesöt flicka (kan hon vara 2-3 år) som är dotter till en av de som studerar här. Han kommer för övrigt från Sudan och är jättetrevlig!  Men, det är väldigt stora mellanrum mellan räckespinnarna, ibland en halvmeter, så varje gång flickan är och promenerar i vår korridor springer jag och stänger dörren till rapphuset. Tänk om hon ramlar ner! Ofta är hon ute och promenerar på egen hand (galet!!) och en gång mötte jag henne i trappen när jag kom upp från Simon (nionde våningen). Då tog jag faktiskt tag i henne och ledde ut henne till korridoren igen och stängde dörren! Jisses liksom!!



Igår gick jag och Simon till supermarketen och så valde jag ut en ny termos (i stål!!) till honom. Den är fin med en gyllende kinatiger! Mycket tjusig! Så nu kan han ramla bäst han vill utan att få glassplitter i handen!



Den här dyrgripen hittade jag idag! Blev så glad! Det måste vara Kinas sämsta piratkopia! Det är ne Louis Vuitton-grej. Och mönstret med körsbär finns på riktigt. Men om ni tittar ordentligt på den här så ser ni att körsbären har ögon och antigen glada eller förvånade munnar!! Underbart!

På tal om fake. Det är inte bara saker och dvdfilmer som piratkopieras hej vilt i Kina. Spana in den här! Påminner den er om något ni möjligtvis sett förut?




Om ni inte har kommit på vad det är plagiat på kan jag meddela att det är en kopia av Skrattande kon. Dt är t om små trianglar med precis samma små drasnören som Den skrattande kon! Helgalet! Den är dyr, och finns bara på Carrefour, men jag står inte ut med fler söta saker!!! BLÄ! Kineser har dille på socker! Och efter min termin i Taipei med enbart marmelad som pålägg har jag nu nått min gräns på hur mycket marmelad en människa klarar av på ett år!!!


Idag när jag och Simon var ute och promenerade till vårt lunchställe kom det fram en kille (västerlänning tack och lov) och undrade om Simon och jag kunde säga "Grattis på födelsedagen!" i hans kamera till hans lillayster som fyller år. Han undrade om vi kunde säga det på ryska. Öh... Nej men på svenska sa vi och förklarade att vi kommer från Sverige. Det hela slutade med att vi åt lunch med honom. En riktigt söt kille från Kansas i Usa som stderar till att bli någon form av avancerad biblotikarie.


Middag nu!


/Emma

P.s. Om det är någon som hör något mer om kärnkraftsvindarna får ni gärna säga till. Jag är liksom väldigt nära och tycker att det är obehagligt.... Pelle är i Vietnam nu och alla andra reckomenderas att lämna Japan. Det är än värre idag... Blä! D.s.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback