Peking en onsdag

Uppdatering:

Jag har blivit ruskigt förkyld! Snyter mig konstant och har dåligt samvete för att jag slösar så mycket på Ayis toapaper. De har massvis, men jag funderar på att köpa lite nytt till henne.
Hlet galet egentligen, för jag har inte blivit förkyld på hela tden i Sverige, men efter tre dagar i Kina är jag nu däckad! Helt galet! Tack och lov för att jag var så förutseende och packade ner massor av alvedon och nässpray!

Till frukost har jag idag ätit doufunao och youbing. Det betyder, tofuhjärna och oljekaka. Aptitligt va? Tofuhjärna är en sojasoppa med massor av tofu och lite svamp och lök. Svampen är inte champinjon utan sån där sladdrig svart svamp som här kallas för öronsvamp eftersom den ser ut som ett skrynkligt öra. Och oljekakan ser ut som en friterad pannkaka. Ganska oljig men man står sig väldigt länge på den. Och eftersom det är så mycket tofu (protein) står man sig bra även på soppan. Dessa två ska ätas tillsammans. Man kan också äta youtiao, som är som friterade pinnar. Samma sak som youbing fast avlånga. Ca 35cm eller så.

Idag ska vi packa, köpa det sista vi ska ha innan vi åker till Changchun (Jilin). Och gå lugnt och stilla i den Förbjudna staden. Och efter det ska jag prata med mormor och morfar. Hoppas internet funkar bättre då. Ibland är det knasigt, och ibland bra. För vi kunde prata med Simons pappa hur bra som helst för ett par dagar sedan, men när jag skulle prata med mamma och pappa knasade det sig.... Mycket dumt!


Vi blev ihågkomna på dvdstället häromdagen. Jättekul! "ÅÅhh svenskarna är tillbaka!!" utbrast dem när vi gick in. Så vi fick vår sedvanliga rabatt trots att vi inte hade med oss våra rabattkort. Gulligt :)

Men Peking har förändrats massor sedan jag var här sist! Det är så mycket med smogg och många fler bilar! Många affärer har slagit igen och andra öppnat. Tunnelbanan som när vi var har bara hade tre linjer har nu över tio! Allt har liksom hoppat fram tio år i utveckligen trots att det bara har gått tre. Men den största skillnaden måste jag säga ändå är att ingen tittar längre! I hutongerna vänder nästan ingen på huvudet och jag har bara hört Laowai efter mig en gång... Märkligt, men skönt!

Nu ska vi gå iväg till den förbjudna staden. Skriver mer sedan!


Emma

Kommentarer
Postat av: Mozter

Halloj på er !

Skönt att allt är bra när ni har kommit fram..FÖRUTOM din förkylning då ...krya på dig. Hon verkar snäll din Ayis så hon är nog inte lessen på dig ang pappret.

Eh....ursäkta med det där lät inte gott !! :-(

Hallåååå Halllåååå....Mozter vill oxå "prata" nån gång! Inte bara Mormor o Morfar !! :-)

Ha det nu så JÄTTE bra...sköt om er bägge två. Kram kram från OSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSS <3 <3

2011-02-23 @ 07:47:57
Postat av: Mormor

Ser fram mot Ditt samtal, bara det inte blir alltför sent. Morfar ska åka in till ett sammanträde vid fyratiden. Det låter inte bra att Du har blivit så förkyld. Krya på Dig tills ni åker igen.

Kramar i mängder till er bägge två.

2011-02-23 @ 11:54:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback