Strömlös i Kunming

Är sjuk men börjar bli bättre! Hurra!
Simon har varit så gullig och hjälpt mig med allt möjligt när jag varit dålig. Ibland är det bra att ha en Simon alltså :)

I går räknade jag dagarna till jag åker hem för första gången. Och jisses vad jag blev chockad!! Det är ju bara 16 dagar kvar! Det är ju nästan ingenting! Och på den tiden ska massor hinnas med! Bland annat tre stycken slutprov... Bävar inför slutprovet i vår huvudlektion. För oavsett hur mycket jag pluggar på vår lärobok så tar han ändå helt andra irrellevanta saker til provet! Det gör mig vansinnig! Till förra provet tog han t ex en jättefråga (15% av provet) om måttsord (typ som en och ett fast det finns hur många som helst på kinesiska.). Och det hade vi inte lärt oss alls! Och är då inte 15% lite väl mycket poäng? Sen var det en anna fråga på 30% av provet som också var oförberett. Blir sur på det för godkänt ligger på 60%. Blä! Men jag ska försöka göra mitt bästa så får vi se vad som händer.

Idag gick elen här på campus. Allt blev svart! Då fick Simon schpunk och gick och köpte en stor tejp. Tejpen använde han till att ta ett lakan och tejpa för vårt trasiga fönster. Det regnar och är åtta grader idag så han stod inte ut. Bra gjort!

Jag har fått frågor om önskelista. Har mailat pappa en, men jag skriver ändå ner lite saker. Men bara så ni vet så förväntar jag mig inget!

Önskelista:
* leggins (alla färger, mönster utföranden okej, storlek typ M)
* toffsar
* smyckeskrin i flera våningar till framförallt örhängen, typ som mamma har
* presentkort på Åhlens, Triumph, H&M
* byxor
* tjocktröjor
* hårspännen
* c-vitaminbrus
* bidrag till en liten kompaktkamera
* pulvernyponsoppa att ta med till Kina
* knäckebröd att ta med till Kina
* varma koppen (vegetariska) att ta med till Kina
* bra promenadskor (höst/vårskor) med stötdämpning. Mina ecco dog i Changchun
* mortel (helst keramik eller sten)
* blombord (ett sånt där avlångt man stället under fönstret)
* äggskivare
* degskrapa
* tårtfat med fot
* sprits och andra tårtgrejer som finns på Ikea
* liten ungsform lagom för två pers
* pensel för bakning i silikon
* Biljetter till Svansjön på Dansens Hus. Den som är gjord av Bouncekillen Fredrik ”Benke” Rydman.

Se det inte som en beställning, utan mer som tips. För återigen, jag förväntar mig verkligen ingenting i år!



Så här såg vi ut i Dali uppe i bergen. Det syns inte på bilden, men träden var väldigt gröna.



På väg ner för berget i karbinbanan igen. Husgruppen till vänster är Gamla Dali (där vi bodde och turistade). Sjön som man ser är Kinas 7:e största och heter Öron havet. Den heter så pga att formen på sjön påminner om (enligt kineser, inte mig) ett öra.
Berget var förresten på ca 2000meters höjd (Kunming ligger på 1900m ungefär så jag kommer ha tokbra kondis när jag kommer hem!). Vårt högsta berg i Sverige är Kebnekaise och det är 2104m.

Eftersom det tar ca 30 min att ladda upp bilder kan jag inte lägga upp fler idag. Men detta är lite i alla fall.

Saknar alla där hemma och hoppas ni har det bra!


/Emma

Kommentarer
Postat av: CH

Saknar alla där hemma? Vi (jag?) borta i England då? Hmpf!

Postat av: admission essays

Author of this blog should think about adding illustration in his posts.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback