Taipei 25, Emma + sushi = sant

Hej igen värld!

Jag har aldrig riktigt uppskattat internet. Har tyckt att det varit krångligt och faktiskt ganska onödigt och tråkigt. Jag tar tillbaka allt! Aldrig att jag ska tycka att internet är överflödigt och tråkigt igen! För jisses vad bra det är! Jag kan prata gratis med Morfar och Simon. Jag kan t om se min bebiskatt! Söka till högskolan i vår har jag också gjort. Letat upp alternativa utbildningar går också bra. Köpta flygbiljett hem när det blir aktuellt och leta upp var Ikea finns i Taipei. Internet är Guds gåva till folket! För visst är det ett mirakel att jag kan prata med och se mamma i en helt annan världsdel utan fördröjning! Igår skickade jag ett sms på prov till Simon när vi skypeade, och inte ens en sekund efter att jag hade tryckt på skicka så plingade det till hos Simon. Det tycker jag är fantastiskt! Avstånd är inte längre ett problem! Det går på en nanosekund ändå! Inte som när jag skickar brev härifrån till Sverige och det tar 12 dagar! Snacka om snail mail!


Igår var jag och Magnus (som jag inte får kalla Mange :P) på Ikea i Taipei. Det finns inget riktigt Ikea utan det är en franshist-grej. Det finns alltså mycket mindre av allt. Typ en tredjedel kanske. Men, till min otroligt stora glädje hade de i alla fall en matavdelning!!! Jag blev så galet glad! Det var nämligen därför jag ville dit! Magnus hade inte riktigt kopplat när jag sa att man kunde köpa svenska matgrejer så han blev bara chockad.
Men åh vilken vacker syn det var! Lingonsyllt, gravad lax, köttbullar, äppelkaka, vaniljsås, knäckebröd, marabou, godisremmar, kexchoklad, flädermarmelad, Absolut (det kan man tycka vad man vill om...), kardemummaskorpor och brunsås. Massor med fler varor så klart! Det jag köpte var:
- Mjlölkchokladkaka
- Hasselnötschokladkaka
- Dyraste knäckebröd jag någonsin köpt (Leksands vanliga)
- Annas apelsin pepparkakor

Så lycklig var jag när jag gick därifrån. Kändes som en uppladdning av batterierna. Tror att det var skönt att gå runt på en välbekant plats och se välbekanta saker. Inte så mycket nytt för hjärnan att hålla reda på. Bara gamla vanliga Ikea. Kändes som att vara i Barkarby en stund. Mysigt!
Köpte även en sån där underkläder och strump-bläckfisk. Jag har ju ingenstans att hänga min tvätt i mitt rum. En lite ynka hatthylla är allt jag har... Och det bästa av allt! En smörkniv!!! Jag har letat på Family Mart, Welcome Mart, Campus-butiken, Carrefour och en himla massa diverse småbutiker, men inget ställe har vanliga knivar! Eftesom jag vägrar att äta frukost på 7/11 (äckelsaker att äta bara, dessutom är det dyrt och hemskt) som precis alla andra gör (förrutom de som äter på svindyra Starbucks eller McDonalds) äter jag bröd med marmelad (smör finns inte). Och jag är trött på att bre med plastskedar. Så, där på Ikea på barnavdelningen låg heöt plötsligt besticken som jag skulle ha! Sex stycken uppsättningar i regnbågens färger av gaffel, sked och kniiiv!! Lyckliga mig! Så nu står en bukett av färglada gafflar, knivar och skedar i mitt rum. Riktigt fint!


På tosdag eftermiddag kommer pappa hit. Det ska bli så kul! Han är på studieresa i Kina med jobbet. De ska kolla på bland annat Shanghai Expo (som jag också sjukt gärna vill se!). Och efter det kommer han hit över helgen. Kul kul! Ska visa honom mitt sushiställe! Så gott!

Detta är mina favoriter (något börbultade efter hemfärden). Köpte med mig några hem i fredags. Jag var sur på min lärare (är det fortfarande, men det kan jag förklara sen) och ville ha nått gott till lunch. Detta är alltså tofusushi med cashewnötter. Låter helt otippat, men oj så gott det är! Ska börja ta med mig cashewnötter när jag äter sushi i Sverige! Gottigott gott!

Plugg nu, fyra prov innom en vecka, så det är väl bara att sätta igång... :(


/Emma




Kommentarer
Postat av: Broooor

Mina skor tog också 12 dagar typ, fast egentligen 10, för det har varit helg också. Och jag fick dem levererade fram till dörren, i morse kl 07.55 (jag öppnade endast iklädd handduk >_<). :D Och de passar bra.

2010-09-27 @ 08:21:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback