Taipei 21, Sverige? Schweiz menar du väl?



Tycker att det här är underbart!

Ser ni vad det står i det inringade? Om inte kan jag tala om att det står "Trade Office of Swiss industies". Kan glatt tala om att det var där jag röstade. Alltså där det Svenska Exportrådet ligger... Inte ens Googlemaps kan skilja på Sverige och Schweiz! Galet! För söker man på google efter det Svenska exportrådet är det den här bilden man får upp.

Igår åskade det så jag trodde jag skulle dö! Det var jätteläskigt! Jag brukar inte vara rädd för åska i vanliga fall, men det här var inget vanligt åskoväder! Jag var tvungen att ha öronproppar för att det gjorde så ont i öronen när det smällde. Har aldrig varit med om någonting liknande! Fönstren skallrade när det small! Den slog dessutom ner några gånger nära där jag bor. Och det lär så klart ännu värre. Då drog jag ur alla kontakter jag hade i mitt rum. Datorn förrst så klart! Satt och läste en bok och låtsades som att det inte alls blinkade frenetiskt utanför mina fördragna gardiner. Det regnade och stormade så att jag inte såg husen på andra sidan från mitt fönster. Det är väl 15 meter eller så skulle jag tro. När det började var det som att slå på en kran. Jag stod nämligen och tittade ut just då när jag såg enorma regndroppar komma fallandes. Häftigt stora! Det verkar som att allt är mycket mer intensivt här. När det regnar så regnar det verkligen! Inget paraply i hela Taipei kan stå emot! Man blir dyngsur i alla fall. Och när det blåser känns det som en orkan. Stod och lutade mig mot vinden häronveckan. Är inte det galet så vet jag inte vad som är det! Värmen tror jag ni förstår hur hemskt varm den är. Luftfuktigheten ligger på runt 80-85%. Vilket betyder att fast jag är nyduschad när jag går utanför dörren på morgonen är jag åndå genomsvettig (verkligen genomsvettig, inte bara lite ofräsch som man kan vara när man sprungit till bussen) när jag kommer fram till skolan. Det är givetvis inte de andra i min klass (asiater hela bunten!)! Känner min som en stor och otymplig flodhäst vid de tillfällena.

Idag fick jag förresten frågan av min lärare (som alltid börjar dagen med en frågestund så att man kommer igång med pratet):
Emma, du som är så jättelång, kan du nudda taket?

Öööh? Blev mitt svar. Vad svarar man på det? Vårt tak är tre meter högt. Visserligen är jag längst av tjejerna i klassen och lika lång (om inte långre) än Mingui, den enda killen. Jag är t om längre än min lärare, men jag är inte en giraff!! Jag är 1.66meter. Det är inte superlångt! Prick på medel för min årskull i längd.
Jag har även mest volym av oss i klassen. Som sagt, de andra är asiater och har kroppar som sparvar. Vilket gör att läraren tycker att det är kul att fråga:
Emma, tror du att du får plats i Shuangyes kläder? Tror du att du kan ha Baqiandais skor? Om du skulle tävla i att springa, tror du att du kan vinna över Mingui och springa 10km på fem minuter?
Men nej! Jag blir så trött! JAg är konstigast i klassen. Jag har blont hår, jag har hår på benen som jag inte orkar skämmas för och jag sminkar mig inte (Det är ju nästan 40grader titt som tätt, omöjligt med smink!). Det gör att jag är jättekonstig. De förstår inte riktigt varför jag inte vill sminka mig. Och jag tror att de tycker det är lite pinsamt att jag har hår på benen (även om de är få och väldigt blonda).

När vi dessutom pratade om morgonrutiner för en vecka sedan blev jag åter igen den konstiga skandinaven. VA?! Borstar du tänderna efter du har ätit frukost?!  Jag vet att det är så det fungerar i Asien. Traditionellt sett så gör man i ordning sig och sen går man ut och äter frukost på något frullehak. Men så gör inte vi i väst, och det verkade de inte ha någon koll på. De blev helt chockade när jag berättade att jag borstar mina tänder två gånger per dag och annvänder tandtråd.

Men men, så kan det också vara. Att vara apa ibland tillhör väl också livet? Eller?





Måndagens solnedgång. Så kan det också se ut i Taipei. Jag har en tokfin utsikt från min säng. Om jag flyttar kommer jag med största sannorlikhet få en annan husvägg som utsikt... Kommer sakna utsiken när jag måste åka härifrån.



Det var ett bröllop utanför mitt fönster en kväll. Störande för kinesiska bröllop är inte som svenska. De har en konfrancier som skriker i högtalare om det ena och det andra. Höll på i en evighet kändes det som. Vilket det naturligtvis inte gjorde eftersom det har slutat vid det här laget. Men det är svårt att plugga när man hör någon skrika på kineiska i ett!
Är väldigt tacksam för mitt teleobjektiv btw :)


Nu måste jag leta vidare efter bostad. Inte lätt!! Har mailat Taipei Mission igen och gnäll. Frågat om de kan göra någonting med sin aktoritet på det där billiga studenthemmet. Men vi får se. Tiden börjar rinna ut... Den 19:e ska jag betala min nästa hyra för en månad och de pengarna får man inte tillbaka om man vill flytta tidigare. Störigt värre!

Kram kram!
Emma

Kommentarer
Postat av: Mormor

Det verkar ju som läraren kör med rena rama mobbningen mot Dig. Vet hon inte att hon skall föregå med gott exempel?

Träffade Simon i Vällingby idag. Han hade fått ett paket från Taiwan.

Tack för vårt paket. Det var spännande att få så långt bortifrån. Kramar i massor till Dig.

2010-09-15 @ 22:09:02
Postat av: Mamma

Hej Emmski!

Tala du om för dem att vi har väldigt bra tandvård här i Sverige och att din mamma är tandsköterska.

Vill du hård dra det så vet du och jag vilka argumenten är... :) Du är bäst!

Puss o Kram

Mamma.

2010-09-16 @ 13:51:26
Postat av: Mamma

Hej Emmski!

Tala du om för dem att vi har väldigt bra tandvård här i Sverige och att din mamma är tandsköterska.

Vill du hård dra det så vet både du och jag vilka argument som ska användas...:)

Du är Bäst!

Puss o Kram!!!

Mamma

2010-09-16 @ 13:55:02
Postat av: Korvis

Jag tycker du kan sticka ut huvudet och skrika att de kan gå hem och gifta sig! Annars fåre va!!

2010-09-18 @ 00:25:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback