Taipei 23, nej, jag är vaken, det är ingen mardröm...

"Om en invandrare slår sig ner i ert land, skall ni inte förtrycka honom. Invandraren som bor hos er skall ni behandla som en infödd. Du skall älska honom som dig själv, ni var ju själva invandrare i Egypten. Jag är Herren, er Gud." 3 Mos 19:33f

Hur kunde valet gå så fel? Vem röstar på sverigedemokraterna (det gör tydligen 328963 personer som inte har något vett)?! Det är ett skitparti som är främlingsfientligt och inte ser hur illa de gör folk!
När deras partilkamrater säger att mörka människor har en gen som gör dem mer våldsbenägna och att de bara vill våldta andra människor undrar jag om det verkligen är det partiet Svenska folket vill se i riksdagen. En man som hävdar att mina vänner är apor och att det enda de vill göra är att springa runt och sprida förödelse. Och just det, att de inte får bo i Sverige fast de har bott här hela sitt liv och har bra jobb!

Detta är skrivet av Per T K Wahlberg, en sverigedemokrat.

"Under många tusentals år har negern kunnat softa i värmen, käka lite bananer, våldta nån förbipasserande kvinna eller unge, slåss med andra negerhannar och äta upp dem, spela lite trumma, springa omkring lite, fånga nån antilop, käka lite bananer, knulla lite, berusa sig på jästa frukter eller örter, osv. Så har det hållit på under årtusendena utan att något evolutionärt tryck i form av miljöfaktorer har tvingat negern att utvecklas i en annan riktning."

Han skriver också att negern är programmerad att våldta barn.
För att läsa hela "artikeln" i DN kan ni gå in här:
http://www.dn.se/nyheter/valet2010/sd-politiker-afrikaner-programmerade-valdta-barn-1.1164013


Jag blir så uppgiven när folk inte tänker ett steg längre. Om det vore krig i Sverige och du hade småbarn. Om skolorna var sönderbombade och det inte fanns el eller vatten. Om det var mitt i vintern och du inte hittade mat någonstans och din hustru är sjuk. Du har inget jobb, för stället du jobbade på har blivit bombat. Överallt är det missär och många av dina vänner har blivit mördade av bomber korrupt militär el liknande. Skulle du då inte fly? Om det finns ett land som har ett fungerande välfärdssystem som kan hjälpa sina medmänniskor, skulle du då inte försöka ta dig dit.

Att bo i Kina och nu Taiwan har gjort att jag fått en ökad förståelse för hur det är att bo i ett annat land med helt annan kultur! Jag har blivit utsatt för rasistiska handlingar (ofta!) enbart för att min hud är vit och jag är från utlandet. Det är inte alltid så lätt att komma in i ett samhälle och acklimatisera sig när samhället inte tillåter det. Jag blev arg i Kina på att folk ville trycka på mig deras kultur. Nej! Jag är svensk! Tänkte jag. Men samtidigt måste man ta seden dit man kommer. Tror att man ska behålla sina traditioner från sitt ursprungsland men samtidigt ta de nya till sig för att förstå det nya landet. Men det mina vänner, är verkligen inte det lättaste!!
Man kan ju tycka att Lucia är det mest självklara som finns. Men tänk på det. Hur logiskt är det för en utomstående? En flicka med nattskjorta, rött band och så har hon eld i håret. Dessutom håller hon händerna onaturligt. Jag förstår att det inte är lätt att förstå vad Lucia ska vara bra för.
Samtidigt är jag i samma situation här. Nu på onsdag har vi lov. Då är det månfestival. Det jag vet är att man ska äta äckliga månkakor och titta på månen. Låter befängt i mina öron. Helst ska man åka ut på en sjö mitt i natten för att titta på månen. Vad ska det vara bra för?
Sen har vi smäll-så-många-smällare-du-bara-kan-för-att-inte-bli-fattig-i-nästa-liv-dagen vid nyåret. Man smäller alltså tokmånga smällare (ett par tusen per snubbe är ingen överdrift) för att inte riskera att bli fattig i nästa liv.
Jag tycker bara att det är oerhört frustrerande och störande, men det är en jätteviktig och flera tusen år lång tradition i Kina, så vad vet jag?

Många är kulturskillnaderna och mycket förstår jag inte av det landet jag nu är invandrare i. För här är det jag som har varit hos migrationsverket och bett om uppehållstillstånd. Här är det jag som måste följa vissa regler för att inte bli utvisad och riskera att aldrig få komma tillbaka. Jag är den konstiga utlänningen med den konstiga kulturen och det ytterst märkliga språket. "Du låter som en bebis när du pratar svenska!" sa en japansk kompis till mig. "Jätteroligt!"
Allt beror ju på vilken utgångspunkt man har. Bara för att vi är svenskar betyder det inte att vi automatiskt har rätt. Och bara för att Kina är en diktatur betyder inte det heller att de alltid gör rätt och bra saker. Man måste ha lite självdistans och se vad just jag har och på vilket sett jag kan hjälpa andra människor som saknar det jag kan ge.
Jag vet inte vad jag skulle ha gjort den där dagen så jag kom hit alldeles ny från planet och blev avsläppt helt fel. Utan två jättesnälla taiwanesiska tjejer (som följde mig till dörren efter en 20min promenad) hade jag inte hittat rätt! De hade den kunskapen jag saknade och hjälpte mig när jag behövde. Helt utan krav. Och de är så jag vill att det ska vara. Att man ska hjälpa varandra för att man ser att de är i behov av hjälp, utan att få någonting tillbaka annat än oerhörd lättnad och tacksamhet.

Jag hoppas att de nästkommande fyra åren blir bra och att sverigedemokraterna tar sitt trångsynta förnuft till fånga. För i stort sett alla av mina bästa vänner har utländskt påbrå och är jättefina personer! Att sd inte kan se det är skamligt!

Emma


P.s. Har ni någonsin tänkt på att Drottning Silvia är en invandrare? Hon kan ju inte ens svenska! Och med krav på språktest (att invandrare ska kunna perfekt svenska innan de får bli svenska medborjare) borde hon misslyckas kapitalt! Victoria är andra generationens invandrare. Ska hon få stanna i Sverige? Hon är bara halvsvensk. Lustigt hur saker blir annorlunda bara för att man vrider lite på det. Sug på den! D.s.

Kommentarer
Postat av: Linen

Väldigt bra text!

2010-09-21 @ 17:42:29
Postat av: Mamma

Instämmer med Linen! Puss Gumman :)

2010-09-22 @ 09:26:02
Postat av: Mormor

Det var ord och inga visor. Alla är väl rädda hur det ska gå nu. Jag har ännu inte hört hur det går när alla poströster är räknade. Vi poströstade och Du gjorde det.

2010-09-22 @ 18:30:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback