Taipei 15

Hej!

Läste precis en blogg som en kompis rekommenderade. Och jag blev helt förfärad!

Bloggen skrivs av en söderpappa som väntar sitt andra barn och håller på att planera inför det. Han har nu kommit fram till att han inte vill döpa sitt andra barn heller, men, han vill hålla till i en kyrka på Söder. Hur knasigt är inte det. Han vill alltså hyra en kyrka för att ha en ickereligiös namngivning. Han tycker att de är helt dumma i huvudet om de inte går med på det och menar att "Kunden alltid har rätt". Fast, är det verkligen så? Det är ju ingen vanlig lokal han vill hyra! Det är ett heligt rum där folk kommer med sina bekymmer, sorger och glädje till Gud. Och där vill han ha en ateistisk namngivning. Hur tänker han?!
Eftersom jag har jobbat i Svenska kyrkan vet jag vilka principer vi har angående dop och namngivning. Och där är det väldigt hårda regler. Det kyrkan erbjuder är just dop (som är en kristen handling där man välkomnar barnet in i den kristna gemenskapen) med en präst. Man får inte låna hem en präst på en namngivning för att de ska be en välsignelse eller så. Dop eller inget. Vilket inte är så konstigt med tanke på att kristendomen är en missionerande religion. Inte skulle väl de då stödja namngivning? Märkligt hur pappan resonerar.

Jag har absolut ingenting mot namngivningar! Bara så ni vet. Jag tycker att man ska göra det som passar en själv och sin familj. Det jag tycker är så märkligt är att mannen uppenbarligen inte tycker om religion, men vill ha sin namngivning i en religiös miljö. Och till råga på allt behandlar kyrkan som vilket random företag som helst so han kan komma med vilka galna krav som helst till. Mycket märkligt i mina ögon. För kyrkan är inte ett vanligt företag. De som jobbar där har vigt sina liv åt att jobba med sin övertygelse. Och det är ett svårt beslut. Inte som att jobba på Konsum där man inte måste tro att Änglamark är "The way to go"... Jag hyser den största respekt för alla präster, ayatollor, kardinaler, nunnor, rabbiner, mullor etc som faktiskt följer sin övertygelse (även om jag absolut inte håller med dem alla gånger!). Vet inte om jag hade klarat det.

Det var dagens moralistiska utlägg. Nu väntar duschen och min textbok.. Blä...


Ta vara på dagen och varandra!
Emma




Kommentarer
Postat av: Katarina

Fast bloggen Söderfamiljen är i och för sig bara ironi och ljug. Så just honom behöver man inte bli så upprörd över. Skönt!

2010-09-13 @ 12:55:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback