Taipei 32, Sverige 15

Sitter just nu och lyssnar på "You make me feel like dancing" av Leo Sayer. Lyssnade tidigare på kinesisk klassisk musik. Sån där plingplång ni vet. Vackert! Har två favoritskivor med guzheng (surfingbrädan  med strängar som mamma säger) musik. Tänkte att jag kanske skulle bli lite inspirerad av det. Men nej.... Drömde mig bort till Bona och kalligrafilektionerna i stället. För det var där jag först hörde den... Så, lite härlig discomusik alá 70-tal gör susen! Eller... Kanske inte. För jag sitter och dansar och sjunger med istället för att koncentrera mig på ord som att doktorera och doktorand... Tråkord det här kapitlet... B L Ä!!!

Är TOKnervös inför slutprovet. I Taiwan och på många andra ställen har man många prov under terminen och ett jääätteprov i slutet. Det tar upp allt man ska ha lärt sig. Det kallas 期末考 för den som vill veta. Samma tecken både som förenklade och traditionella. Eller, de har inte förenklats utan man har bara behållt dem.

Kan inte plugga för att jag är så trött och jag kan inte sova för att jag tänker på att jag inte har pluggat... Bra där! Not!

Hoppas jag får godkänt. Gränsen ligger på som miiiinst 70%... Ganska högt. Men, å andra sidan kan man inte gå vidare om man inte förstår tre av tio ord i en mening.. Det blir ju hopplöst!

Ah, nu kom ett Abba medley... Härligt med disko! :D Inte för att jag gillar Abba speciellt, men de har glada låtar!

Väntar nu på att Simon ska komma hem från jobbet och skypea med mig. Och jag borde verkligen plugga under tiden, men i stället skriver jag här... Smart!



"Kom Magnus! Vi tar en bild för att vi är så tuffa och bor i Taipei!"
"Nä."



En vanlig kväll i Taipei. Annanasgryta med majs och morötter med ris. Nej, jag orkar itne äta med pinnar. Det är för slibbigt! Dessutom får man med sig sked. Det funkar tokbra!



Titta! Jag sa ju att de skulle med och sättas upp i Taipei! De är det sista jag ser när jag somnar och det första jag ser när jag vaknar :D
Visade Magnus dem häromdagen. Han förstod inte riktigt tjusningen med bajsbilden. Jag tycker den är helt fantastiskt! Tack för att jag fått dem! :D Bror och Löw får ävär!



Ja, ni ser rätt! Det är brullépudding! Kola med brullépuddingssmak. Har t om små sockerkristaller som ska vara det brända sockret. Tufft och gott! Men, otroligt sötsliskigt!



Skriva uppsats är inte det roligaste jag vet... Men det är skönt när det är gjort!  Just denna handlar om Stockholm och sverige. Det som syns här är om trafiken och hur den skiljer sig från Taipeis galna mördartrafik.
En sak som är säker: Jag kommer ALDRIG köra en moppe i Asien!!!



Morgontrafiken... Ibland kör de på de smala trotoarerna om de inte är för många cyklar.
"Fotgängare? Vad är det?!"
För er som inte ser kan jag berätta att det är hela gatan och lika mycket till där den svänger av mot vänster längst bort. Och mitt i allt det där vimlet är det ett övergångsställe jag ska a mig igenom.... Än så länge har jag inte dött! 加油!


Fortfarande har Simon inte kommit hem... Ja, då måste jag väl plugga lite till då... Urk!

Men snart är jag hemma!
Om åtta dagar åker jag till Japan och om femton dagar är jag hemma!! Det, är mina vänner, helt sjukt!!
Kommer få en chock! Här gick jag precis ut i flipflop och klänning med en tunn kofta för att äta middag... Av det jag har förstått via dn.se är det inte lika trevligt hemma... Isch! Någon som volonterar att ta med sig mössa till Arlanda?

Och är det någon som vet om man får ta med sig paraply på flyget? Alltså i handbagaget?

Tjingeling!
Emma

Kommentarer
Postat av: Brollan

Aaaaw! Fino!

2010-11-14 @ 20:45:20
Postat av: Linen

Tråkigt att han inte vill ta bild :P Gillar att du tog den ändå :P



Haha, den bakgrundsbilden har jag också haft :P

2010-11-15 @ 09:07:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback