Taipei 6

Ja, så var jag äntligen inskriven på National Taiwan University (typ Harvard i Taiwan). Dyrt som sjutton men jag tror att det kan vara en bra möjlighet det här. Vi kommer vara 4-6 elever i varje klass! Galet!

Men för att komma fram till att vara inskriven var inte lätt. Gårdagen gick så här:

Det började med att vi (jag och Magnus) sågs 7.15 för att se om det gick att ta ut pengar idag (då skulle mina pengar ha förts över till både Magnus konto och mitt eget). Men det gick inte då heller... Error std det på hela skärmen. Varken hans eller mitt kort fungerade. Vi bestämde oss för att äta frukost i alla fall. Så 7.45 var vi klara och började vi springa runt halva taipei i jakt på en bankomat som fungerade. Bort några km till Taiwan Bank etc. Men det gjorde de såkart inte... Då gick vi tllbaka till mitt rum och kollade våra itnernetbaker. Det visade sig att min bank inte hade fört över till mitt kort än. Så jag hade 57sek på mitt konto och Magnus hade inte fått in ett öre av mig. Det betydde att Magnus hade 65'000 tw-dollar och en skolavgift går på 35'000. Så... Det skulle inte gå. Tillslut kom Magnus på att han kunde föra över pengar från sitt sparkonto till sitt privatkonto, och då gick det att ta ut! Gissa om vi skrek av glädje! Vi skuttade och kramades! Vilken lättnad! Folk stirrade på oss :P

Efter det gick vi till skolan där det självklart också var kaos. Först inskrivning, sen grammatikprov, läsförståelse, essä och muntligt prov. Dessvärre kan jag inte de traditionella tecknen så jag skrev på de förenklade. Bättre det än ingenting. Den muntliga delen var lite skum, men den gick bra. Det började med att jag gick in i en sal med en lärare som kastar sin penna på golvet! Jaha tänkte jag... "Var är pennan?" Frågade hon (allt var förståss på kinesiska). Öh... "På golvet?" "Ja, precis!" Och då förstod jag, jaha, det här är provet! Därefter följde lite olika frågor. Kan du öppna fönstret, kan du stänga dörren? Massa sånt. Sen frågade hon om jag såg det stora bordet borta vid väggen. Och om jag kunde flytta det hit. Öh... Ja, jag ser det, men det är nog för tungt. sa jag. Då skrattade hon. Hoppas det var en bra sak. Visade i alla fall att jag förstod vad hon sa och vad hon menade.
Betalning och försäkring och massa massa annat följde härnäst. Och galet mycket köande! Men nu, nu ska jag vara insskriven! Och på onsdag ska jag gå till skolan för att få nåt invandringtillstånd, typ. Ska sen till migrationsverket och sen till banken för att öppna ett konto och sen efter det, då kanske kanske jag få kan mitt stipendium.

Jag har kommit fram till att jag är väldigt glad att Magnus är här! Tillsammans är vi starka typ. Vi håller varandra undan galenskapen och det är en bra sak. Ibland förstår jag och ibland förtår han. Har dock märkt att mitt lokalsinne fortfarande är tokbra (vilket Magnus inte riktigt har lika mycket av)! Skönt när vi springer runt på små krokiga trånga gator i Taipei. En grej jag har blivit lite besviken på är att Taipei 101 inte syns så bra! Trodde et skulle sticka upp högt över allt annat. Men det gör det inte!

Väntar nu på att Magnus ska duscha färdigt. Sen ska vi leta efter mer vegetarisk mat. Hemskt det här att jag inte hittar någon mat! Vi gick runt i en timme igår utan att hitta nåt vegetarisk! Skandal! I ett buddisktiskt land! Tycker synd om Magnus som snällt följer med när jag allt mer desperat frågar på vart enda hak om de har någonting, vad som helst, vegetariskt. Det är svårare än i Sverige att få tag på veggomat. Är inte det skumt!?

Magnus har hittat ett billigare rum. Finns en hemsida för att leta efter rum i Taipei. Problemet för mig är att jag inte kan de traditionella teckenen. Så, snällomange har erbjudit sig att hjälpa mig leta. Det är bra. För nu betalar jag 16'800 tw$ /månaden (=ca4000sek) och det är för mycket! Han har idag hittat ett rum på 10'000 tw$ (=2500sek). Och om jag hittade ett rum för det priset skulle det vara fantastiskt!! Ska leta lite. Vill egentligen inte flytta härifrån, men jag har helt enkelt inte råd med att bo här!

Ska nog ducha nu jag också. Gjorde det innan vi gick och åt middag, men man blir ju svettig på 30sekunder ute...

Än en gång grattis till Simon som idag fyller 23 år! Puss min älskling!

 

Lev väl tills vi ses igen!

Emma


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback