Taipei 8

Hej!

Sitter och lyssnar på psalmer på youtube och längtar efter S:t Tomas. Konstigt att man kan sakna en byggnad. Antar att det är för alla fina människor som gör värmen där.

Ärligt talat har jag alltid tyckt att det är ganska fjantigt att sitta och lyssna på lovsånger, men nu när jag är här, typ tusenmiljarder mil från Sverige, så känns det ganska bra. Tänker på Jonna, Bengt och Pia och saknar massor. Det vore ganska skönt att bara få stänga av allt det här med Taipei ett tag och bara vara vanlig. Emma, som jobbar i S:t Tomas vid behov. Emma som bor med sin familj och läser på SU. Inte Emma som är på andra sidan jorden från sina vänner. Inte Emma som bor ensam på åtta kvadrat. Inte Emma som gått ner i vikt för att Taipeis befolkning inte förstår vegetariskt. Har tyvärr tyvärr fått överge min plan att inte dricka mjölk här (ägg håller jag på och kommer inte släppa). För det enda som finns att äta till frukost just nu (har inte hittat nåt annat ställe som har vegetariskt) är tyvärr västerländskt bröd men färdigbrett äckelsötat smör.

Önskar att det finns teleportörer. Det vore skönt nu. Bara en snabbis hem och ha en mysfredag med mamma, pappa, Linen och Simon. Bara en stund i alla fall. Simon är i Östersund just nu och myser med sin familj. Kul! Vill vara med dem och mysa! Men Simon är glad. Han är glad i Östersund och det är bra! Väldigt bra!

Magnus och jag har haft en bra dag vi med. Vi har öppnat ett postkonto(läs bankkonto) så att vi kan få våra stipendium. Men, och detta är ett stort men, vi kommer inte att få några pengar för än den 15 oktober... Och då har jag varit här sen den 18 augusti... Mina pengar! Ih! Varje månad är det 4000sek i hyra och var tredje månad är det 8500sek i skolavgifter! Hur hade de tänkt lösa det? De på Taipei Mission sa att det var bra att ha med sig lite extrapengar (det hade jag, men de tog slut efter ett par dagar, hyra och skolavgift liksom!) till i början för det skulle dröja lite innan vi skulle få pengar. Men hallå! Två månader! Hur ska detta gå! Jag har ju sparpengar, men de tryter sakta men säkert.


Nu ska jag dock gå och lägga mig. Har pratat med mamma på skype (Linens konto så klart!) i två timmar. Svisch säger det bara! Tiden går så galet fort! Men oj vad bra det är med skype! Det känns nästan som hemma när jag pratar med mamma eller morfar eller Simon. Riktigt mysigt! Kan t om "prata" med min katt :) Min saknade, lilla och håriga bebis!

Pappa berättade att han kanske kommer förbi Taipei i slutet av september när han ändå är i Kina. Hans jobb ska åka till Peking och Shanghai för att titta på utställningar och arkitektur. Det vore jätteroligt! Hoppas det går. Han får besked om det nästa vecka. Om han kommer kommer han vid 14.30 på torsdagseftermiddagen och så har vi halva (jag har skola 8.30-11.20 som jag absolut inte kan missa!) fredagen och hela helgen! Roligt roligt! Hoppas nu det går att lösa praktiskt! Det bästa är att det ska gå att ha en nattgäst på mitt rum för 400tw$ per natt. Det är knappt 100sek, så det är mycket bättre än hotell! Oh så kul!

Nu borde jag verkligen sova! Klockan är 01.30 och jag ska möta Magnus kl 10 i morgon. Men det är såsvårt att säga hejdå till någon man har trevligt med, det gäller även via skype! Det känns ju så verkligt!

Nattinatt! Nu ska jag lyssna på Så länge vi båda andas  (Eller Braking Dawn på engelska) och drömma om Simon.

Emma

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback