Puckon!!

Jag blir arg!

Den nya fina regeringen vill förkorta tiden som man kan få studiestöd till 36 månader (alltså 4 år)! Det är skandalöst! Om man kommer på efter två år på en utbildning att det inte var rätt, så kan man inte plugga om eftersom du bara har möjligthet att läsa två år till med bidrag! Det kommer leda till ett elitsamhälle där bara de som har råd att studera utan att behöva CSNs hjälp kommer att studera!
Eller om man i medelåldern kommer på att man vill skola om sig, då har man inte möjlighet till det heller! Fruktansvärt!

Förstår inte hur de tänker när många utbildningar är på 5-6 år! Puckat!

Det finns möjlighet till förlängning på upp till 18 månader, men för att få det måste man uppfylla dessa krav:

"Studiemedel för studier på eftergymnasial nivå ska lämnas i högst 36 månader (4 år). Studiemedel för eftergymnasiala studier får lämnas i ytterligare högst 18 månader (2 år) till studerande som
1. har avlagt kandidatexamen, konstnärlig kandidatexamen eller yrkesexamen som omfattar minst 180 högskolepoäng eller en motsvarande svensk eller utländsk examen,
2. har fullgjort minst 180 högskolepoäng eller motsvarande inom en utbildning som syftar till en yrkesexamen om minst 210 högskolepoäng, eller en motsvarande utländsk examen, eller
3. har avlagt kvalificerad yrkesexamen som omfattar minst 80 KY-poäng, eller en motsvarande svensk eller utländsk yrkesexamen som inte är högskoleutbildning."
Förslaget i utredningen på när det ska träda i kraft är 1:a juli 2010 med en övergångsbestämmelse till 2014".


Det betyder att om jag läser kinesiska i två år och sen kommer på att jag itne vill bli tolk/lärare utan arkitekt så hinner jag inte läsa 180 högskolepoäng (en termin är 30hp) innom de två resterande åren!

Alltså är samhället och skolsystemet bara till för de som vet vad de vill på en gång och bara vill ha ett yrke livet ut!

Dåligt!



Så därför uppmanar jag alla som läser och håller med mig (mer info finns bland annat på DN.se) att skriva på denna protestlista:

http://www.namninsamling.com/site/get.asp?Stoppa_skarpta_villkor_for_studenter


//Σmma, nu med rök ur öronen

P.s. Pelle kommer på söndag och det ska bli superkul! D.s.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback