27 januari, sondag Peking

Hej varld. Jag bor i Peking!
Det ar lite skumt faktiskt... Jag BOR i Peking...

Peking ar smutsigt. Valdigt smutsigt. Eftersom standarduppvarmningen ar kol ligger det ett tjockt lager med gratt damm over hela Peking. Varenda grej ar gra eller brun! *med gra menar jag fargen mellan svart och vit. hittar inga prickar bara*
Dessutom kan man bara se solen nan gang i veckan. Det ar sa mycket smogg! Det ser ungefar ut som en supersuperdisig dag i Stockholm fast fem ganger varre! Man snyter t om gratt eftersom man andas in allt skit som finns i luften. Det kanns inte sa jattehallsosamt. Men jag borjar vanja mig. Och pa nagra buskar har det t om kommit sma sma grona skott! Det ser aldeless underbart ut med lite farg!
Daremot luktar avloppen varre an det sunkigaste trask ni kan tanka er. Metangas till max! Tack och lov ar det inte sa innomhus, bara vid gatubrunnar.

De flesta i klassen haller pa att trottna pa kinesiska. Det ar liksom sa intensivt. Man hor, ser, ater och sover pa kineiska. Bara det ar utmattande, och att sen kanna sig motiverad att ta upp textboken och plugga lite mer kinesiska kravs en enorm viljestyrka. Inte det lattaste, men jag kampar pa. Jag har i alla fall lart mig massor sen jag kom hit! Till exempel vad svamp heter pa kinesiska. Det ar anvandbart.

Nu rinner tiden ivag igen. Maste bara saga att jag har last ut den sista Harry Potter!! Efter tio ar ev lang lang vantan pa alla bocker har jag antligen last ut sen sista boken... Och jag blev sa besviken.

Jaja, man kan inte fa allt i livet.

Ta vara pa er och alla andra och krama varandra fran mig. Glom inte att vattna mina blomm och krama katten!
Hej hej
Emma

Dagens kinesiska ord:
Xiexie = tack. X-ljudet ar samma som k-ljudet i kina. Kie typ. Ga och ova nu allesammans, nasta vecka blir det ett nytt ord :P

Kommentarer
Postat av: Frida

Låter ju lite småläskigt med ett grått dammlager över hela staden! Men, som du sa, man vänjer sig.

Miss you! Love you!

//Frida

Postat av: Beccan

Kärlek kärlek. Bror bror :P

2008-01-27 @ 13:34:18
URL: http://luka.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback