Mumsfillibabba!

Jag har funderat ltie ovar det har med Kina. Vad ar det egentligen som fascinerar folk? Nar jag sager att jag studerar kinesiska ar den vanligaste reaktionen "Oj, va coolt!" (den andra ar "varfor?!"). Men varfor reagerar folk sa?
Det jag har kommit fram till under den tiden jag har bott i Kina ar att Kina ar ett land som vilket land som helst, de har bara lite mer kvar att lara an vissa andra lander *hostSverigehost*. Folket i Kina ar relativt vanliga (sanar som pa nar de blir arga. alltsa hjalp!). De har samma behov och sager i stort sett samma saker. Varfor anses da Orienten vara sa speciell? Jag har da ingen aning!

For ovrigt hittade jag och Sofia mat for 3,50 kuai idag. Helt okej :P Strimlade pannkakor med ingerfara, kal, vitlok och soya. Mumsfillibabba! Och billigt som katten!

Birgitta ska skaffa bredband. Det ar roligt! Da kan jag maila henne ltie oftare ocksa. Det ses fram emot harifran fjarran ostern.

I morgon kommer Wahlfridsonn XianSheng hit (for er som inte kan pinyin betyder det Herr Wahlfriddson). Ska forsoka mig pa att aka flygbuss till flygplatsen. Far se om det blir taxi hem. Att aka tunnelbana i Peking ar nagot av en sport och jag vet itne om Pelle skulle uppskatta det forsta minuterna han ar har, dessutom med en stor och otymplig vaska som garanterat inte kommer fa plats pa tunnelbanan! Det ar knappt sa man sjalv far plats!
Far se hur det blir.

Rormokaren var har idag. I morse fick det bli lite av en raggardusch. Allt varmatten var avstangt och kranen i koket sprutade. Ratt roligt tyckte jag.
Rormokaren var nog inte bara en rormokare, han lagade namligen min och Sofias lampa i vart rum, sa nu kanske vi sliper ha den hysteriskt hemska blaalysrorslampan i vart rum pa morgonen. Den ar faktiskt bland det varsta jag har sett. Man ser ut som ett lik i det ljuset, dessutom ar det totalt obarmhartigt pa morgonen nar man redan ar manglad efter en planka till sang.

Hur som hellst, livet leker och jag ar matt.
Ska ga och koka vatten for att gora lite ackligt Yellow Labelte nu. Det ar for ovrigt det enda roda te jag hittat i Kina (eller, ja, det finns ju en motsvarighet till Harrods som ocksa har te, men dar kostade det 800 kuai! Mitt Lipton kostade 8 kuai for 25 pasar.).

Adjoss
Emma

Dagens ord: hong cha = svart (rott) te.

Kommentarer
Postat av: Frida

Emmski! Jag har utmanat dig!! Kolla min blogg så får du se! ;) Love you!

Postat av: Becca

PÖSS!

2008-02-15 @ 22:59:34
URL: http://luka.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback