12 februari, tisdag = 2 manader kvar till du-vet-vad

Idag ar det tisdag och jag ar trott. Igar var vi pa en nyarsmarknad som var hysterisk. Det enda bra med den var att jag fick kanderad ananas pa pinne (kineser gillar mat pa pinnar har jag markt). Annars var det troligtvis den kallase och blasigaste dagen i Peking sen jag kom hit. Hemskt blasigt, man kunde knapt ga. Och att ga rekt fram var en omojlighet! Man gick i stort sett vagratt.

Och iag ar jag forkyld... Gick hem fran skolan vid 8:40. Da fick jag nog. Nar jag kom hem va familjen hemma, de har fortfarande nyarslov. De blev jatteoroliga och tyckte att jag skulle ha massa medicin och uppsoka doktor. Men jag sa: Nej nej, nej tack, nej, det behovs inte, nej, jag vill bara sova, nej, nej, NEJ tack, det behovs inte, godnatt.
Ungefar sa... Borjar trottna pa kinesers artighet. Det ar inte artighet, bara skadegladje!

Nar jag kom hem gick jag som sagt och lade mig. Pluggade lite tecken i 20 minuter, sen fick jag krupp och lade mig sen. Sen sov jag i knappt fyra timmar i streck. Vadda trott? Jag?

Vill inte vara bu sho fu (inte bekvam) = sjuk nar jag ska fa besok. Hoppas det gar over. Kakar i varje fall vitaminer (och forsoker kopa frukt) varje dag. Igar lyxade jag med nagra jordgubbar. De kostade 14 kr jinet (halvkilo). Det tyckte jag var okej, fast med kinesiska matt ar det ohymligt mycket pengar! Ca 100 spann!

Igar var det forresten ocksa en smalla-smallare-dag... Igar gick ut pa att smalla sa manga smallare som mojligt for att skramma bort fattigdom. Och man fick absolut inte besoka en slakting igar for da kom man med fattigdom till dem. Alltsa, kineser ar ett konstigt folkslag.
Marken imorse var tackt av roda smatterbandsrester, han tyvarr inte ta kort pa det eftersom det finns anstallda har i Kina vars uppgift ar att ga runt och sopa bort alla fyrverkerirester. Det sager en hel del.

Nu ska jag fortsatta att plugga och eventuellt lasa vidare pa min spannande deckare. Far se vad ogonen orkar med. Just nu ar det inga smallare, sa jag kanske passar pa att sova. Vem vet?

Emma


Kommentarer
Postat av: Mozter

Krya på dig Emmski !! :-)

Stor kram från Mozter o co !!

2008-02-12 @ 21:02:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback