25 augusti, lördag

Hej värld!

Dags för lite uppdatering från den stora metropolen Motala. Tja... Vad ska jag berätta?... Jag bor ensam i min stora lägenhet. Störtskönt på dagarna, jätteläskigt på kvällen. Är en aning paranoid. Diskar själv, lagar mat själv, tvättar själv. Ja, ni kanske hajjar. Bo själv är rätt annorlunda. Jag gör liksom bara det jag vill göra. Men... det blir rätt långtråkigt. Tills nu har jag inte lyckats skaffa internet, så kontakt med mina medmänniskor har varit minimal. Just det, jag har skaffat hemnummer. Fråga så får ni det.

Skolan då. Jo, den rullar på. Kinesiska är rätt kul och inte så svårt som man kan tro. Eller tecknen är skitsvåra. Man måste till och med hålla pennan exakt rätt för annars kan det bli ett minimalt fel och då blir det oläsligt. Inte som i svenskan där man ser vad det står även om ett b t ex ser ut som ett h för att man slarvat lite. Så nu kan jag säga lite vässentliga saker som, Mamma, häst, skälla och hampa. Väldigt bra ord om jag får säga det själv. Och så klart, tack, hej och jag älskar dig. Det är väl så sort mitt kinesiska ordförråd är än så länge. Förresten kan ordet "Ma" betyda mamma, häst, hampa och skälla på beroende hur man utalar det. Kinesiskan har nämligen fyra olika grundljud (läs toner) och beroende på vilket ljud man använder när man säger "ma" blir det helt olika ord. Lite skumt med tanke på att de har olika tecken för varje ord. Men men, det löser sig.

Längtar hem förresten. Motala är väl fint, men det kan jag nu. Det är liksom inte så kul att konversera med sig själv hela dagarna. Trött på att laga mat till mig själv också. Frukost, lunch och middag. Blä! Önskar att jag var som en orm som bara behöver käka en gång var tredje-fjärde månad. Är det nån som har en antilop?

Just det, jag kommer att bo i Kina i drygt fyra månader, inte tre. Och åker gör jag vecka två. Alltså mellan 7-14 januari och kommer hem nån gång i maj.

Hopp och hej.

//Emma, nu med för mycket godis i magen.

Kommentarer
Postat av: Beccan

Hej bror!
Miss you like crazy...tänkte jag skulle ringa, men det har blivit så sent varje gång jag har kommit på det. Har vart mycket här hemma också. Tänkte passa på att tala om att jag hittade en blogg som var min också, tror inte jag har informerat dig om det. Du kan ju kolla in om du inte har nåt vettigare för dig. Inte för att det kanske står så spännande saker...bara vardagsgrejer sådär du vet.
Love you!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback