HATT!


Just nu sitter jag på mitt rum och äter jordgubbsoreos. Firar mina nyskrivna tentor i antik kinesiska och kinesiska antikhistoria med att totalt förtränga det faktum att jag har kvar den värsta av tentor till på onsdag med att köpa en underbar illrosa hatt! Bild kommer nedan.

Proven idag gick bra. Det ska mycket till om jag ska få underkänt. Lite lurig hade dock historieläraren varit. Han hade gjort tvärt emot vad han sa att han skulle göra. Men jag hade faktiskt tur med frågorna så jag kunde svara på allt. Men det tar så mycket längre tid när det är på kinesiska man ska svara. Det är inte nog med att ha kunskapen till svaret. Dessutom måste du ha orden, tecknen och grammatiken för att kunna skriva ner det... Men det gick nog bra. Vi fick faktiskt ha ordböcker till tentan i historia. Så det var en lättnad! Annars hade det blivit svårt. Det är så mycket svåra ord som vi inte kan komma ihåg. Jag har t ex läst 10 olika ord för ordet "klan" i vår kursbok. Så därför är det skönt att få ha en ordbok!!

Provet i Antik kinesiska gick också bra. Om ni undrar vad det är kan man väl jämföra det med vår fornnordiska. Vi läser dikter (allt är på olika versmått) och berättelser om hur livet var förr. Min favorit handlar om en kille som blir förälskad i en jej som plockar vattenblommor av olika längd. Och han kan inte tänka på annat än henne på dagarna och på nätterna när han ligger och skruvar sig i sin säng. Det är ne mycket fin och finurlig dikt.  Det som är så speciellt med antikkinesiskan är att man använder helt andra ord och meningsuppbyggnader. Ett ord kan betyda en hel mening. Väldigt fascinerande. Men, det känns mer som att avkoda ett kodspråk ibland än som kinesiska.... Men roligt! JAg har förresten köpt en riktig stor lärobok o antik kinesiska som jag flitigt läser ur. Där finns det oroginaltexten i olika versioner. Den finns på förenklade tecken, traditionella tecken, med nutida kinesiska (ungefär so men översättning) och på engelska. Tack och lov för det!! Dessutom fick man med en cd så att man kan lyssna på dikterna. Fantastiskt!


Min fina fina hatt! Den har en rosett på sidan och är väldigt rosa. Det syns inte på bilden, men jag kan intyga att den är minst lika rosa som min dator :) <3
Och om ni tittar riktigt noga kan ni se en tokstilig man bakom mig på väggen :P


Här i Kina är allt möjligt. Därför har jag gjort det till min quest att prova så många Oreos-sorter som möjligt. Här är två av de senaste kandidaterna. ch om ni undrar vad Oreos är för någon kan ni fråga Morfar eller Linen, för de har varsin tejphållare i form av en sådan kaka :)


Den här sorten är helt okej! Det är hälften/hälften med hallon och blåbärssmak! Gott! Men lite förvirrande när man äter den.


Detta är den märkligaste sorten hitintills. Kan ni gissa vad det är?

Gröntte-glass-smak! Alltså, glass gjord på grönt te, och den smaken är det mellan kexen. Kan inte säga att det är min favorit direkt... En av de mer konstigaste smaker jag kännt. Och då är jag ändå van vid grönttesmak eftersom jag har bott i Asien i ett tag nu. Men blä! Den smakade grönt te. Och så hade de haft i nåt skumt som gjorde att det smakade "kallt", men det blev bara för märkligt så jag gav bort dem till Simon. Isch för sånna kakor!

Om det är någon som minns så fanns det ännu en sort i Taiwan. Den såg ut så här:



Jag tror Oreos håller på att få storhetsvansinne! Men, inte mig emot! :)

Nu ska jag försöka plugga vidare och göra mig lite mer jasminete.


Ta hand om er!

Kram!


P.s. Vi har 21 grader här idag och jag, Simon och Rebecka har ätit lunch ute :D Härligt!

Kommentarer
Postat av: Mormor

Nu bör väl Dina skrivningar vara över med toppbetyg kan jag tänka mig. Hatten är väldigt fin tillika den tokstiliga mannen bakom Dig.

Kramar till er bägge/Mormor

2011-05-11 @ 12:33:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback