Pluggmani

Ååååh, så jag har saker att göra! Vi har massor av läxor, och till råga på allt har vi nu börjat med ännu ett tungt ämne. Tidnings-kinesiska. Att det ens behövs en kurs i hur man läser kinesiska tidningar säger väl allt? Är det då inte dags att förenkla språket i tidningarna? Suck och stön för den kursen!
Det jag har svårast för i kinesiska är att komma ihåg tecken. Är totalt urusel på det! Och i textoch grammatikkursen är det galet mycket tecken! Nu ska vi alltså ha en till kurs med om jag har förstått det rätt, hara 150 nya ord per vecka. Som om det inte räckte med de 70 i textkursen och alla de andra i muntlig, hörförståelse, historia, antikkinesiska!! Blä!
En tröst är att om 41 dagar är jag hemma igen. Men innan dess ska det hinnas med:

*en resa till Peking över en långhelg (!!!!!!)
*sex ENORMA slutprov (som är 70% av slutbetyget i ALLT vi har gjort här!!)
*alla vanliga läxor som är mig övermäktigt. Har börjat prioritera läxorna eftersom jag ändå inte hinner med allihop!
*sy upp ett par kläder till
*köpa glasögon
*köpa resväska
*köpa tågbiljett till Peking inför hemresa
*fixa med flygbolaget med mat och bagage

Och en himla massa annat. Urk! Det är verkligen stressande att försöka hinna med allt! Gör mitt bästa så får vi se hur långt det räcker. Har förresten fått godkänt även på historian.  Nu är det bara hörförståelsen jag inte vet om.






Detta är i alla fall min nedräkningsgrej :) Jag och Kajsa har varsin. Idag är jag på dag 41. Fjärde raden uppifrån om ni inte ser det. Och det är så fiffigt ordnat att jag åker hem på söndagen så jag har hela veckor :)

Nej, nu blir bet plugg..... Blä....


/Emma

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback