期中考 kan dö! Usch!

I två veckor framöver har jag 期中考. Det betyder att jag har under två veckor prov på allt jag lärt mig hitintills. Jag kommer därför vara svårt att nå.

Förrutom det så händer det inte så mycket. Gräset har börjat bli grönt. Det är fortfarande kallt inomhus. Så till den milda grad att jag sover med tubsockor och värmepåsar (typ en en elektrisk varmvattenflaska som man laddar med värme). De är egentligen förbjudna, men vad ska man göra när man fryser så mycket fast man har långpyjamas, täcke, filt, strumpos och tjocktröja på sg? Helt knasigt!
Ibland kommer tanterna som jobbar här in och kör en räd i rummen. Då letar de efter förbjudna saker som t ex hårfön, vattenkokare, värmefiltar, plattång, strykjärn etc. Är det inte helt galet så säg? Jag och Kajsa har i vilket fall varsin värmepåse och utan den skulle vi frysa ihjäl. Men vi gömmer dem så fort vi inte använder dem :P Det är så kallt här att fingrarna blir så stela att det är svårt att hålla i en penna och att skriva på datorn.
Men det värsta är att vi inte har varmvatten. Det ska finnas mellan 7-8 och 20-22. Men.... Det finns i själva verket kanske mellan 19.40-20.05. Är inte det galet? Så ibland får man duscha i kallvaten. Och det är verkligen inte roligt när man är nerkyld av sitt rum sen innan! Så det är inte så konstigt att man är förkyld nästan hela tiden. Och det beror inte på att jg inte klär på mig som alla kineser tror! Jag har alltid halsduk och vantar när jag går ut! Så det så!


Kajsa har fyllt år. Hon fyllde den 28/4. Och så här brukar det se ut när någon av oss fyller år. Förrutom för mig och Hampus. Vi fick dela tårta eftesom jag fyller år den 12/4 och han den 14/4. Hrmf!
Tårtan är generellt äcklig men ser fin ut. Detta är för övrigt vårt klassrum. Knäppa bänkar som är för låga. Men läraren (hon i vit jacka) är vår favorit. Hon har oss i muntlig kinesiska och är jättesöt. Hon är väldigt hjälpsam med allt. Och hon bryr sig faktiskt om oss mer än bara elever. Men som ni ser så har hon jacka inomhus. Själv har jag långkalsonger och nästan alltid tre lager tröjor.... Härliga Changchun! Blä!

Nu ska jag försöka få tag på lite lunch. Hade sparat hälften från igår (om man äter min favvorätt måste man köpa mat tillräckligt för att mätta två) så att jag kunde äta lunch idag. Men Simon trodde att jag bara hade glömt slänga den så han var snäll och gjorde det åt mig.... Så, idag blir det att ge sig ut igen. 没办法 ("Har inget annat alternativ"/"Det finns inget att göra åt det") som man säger i Kina.

Adjö!

Emma

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback