Naicha - mjölkte! :D

Blä! Det mesta är blä! Vad har hänt med världen?!

Kan meddela alla som undrar att Pelle mår bra. Han har flytt från Tokyo och är nu i Osaka (Södra Japan där jag mellanlandade). Men han ska försöka ta sig till Vietnam imorgon och bo hos en kompis där ett tag. Det känns bra tycker jag för det är inte säkert i Tokyo längre! Skolan har gett honom en veckas ledighet, men jag tror att det kommer bli längre. Nästan inga tunnelbanor går i Tokyo och det är långt för folk till sina skolor.
Han har fått ett utresetillstång och har nu möjlighet att komma tillbaka till Japan utan att förstöra sitt visum på ett år. Det är annars ganska omständigt att få studentvisum, så att bara åka hem vore förödande!

Simon har varit sjuk, och till råga på allt halkade han i trappen med sin glastermos, mina glasögon, sina kursböcker ooch syltburkar.... Glastermosen gick givetvis i tusen bitar och Simon landade på dem.... Han mår bra, men har ett sår i tummuskeln (låter värre än vad det är) och en större och fulare sår på knät. Men vi åkte till akuten (tänk hysterisk kinesisk akut) och fick det omplåstrat och en stelkrampsspruta. Så nu är det bättre. Gäller bara att försöka hålla det rent. OCh det är inte det lättaste i det här landet!
Dessvärre gick mina glasögon sönder... Mina fina röda... De har repor i sig som stör galet mycket när jag har dem på mig. Och jag måste ha glasögon när jag pluggar och sitter vid datorn, annars får jag ont i huvudet. Får se hur jag gör.... Hemma i Sverige kan jag antagligen få ett par nya med 40%rabat på priset, men det kostar ändå. Försöker kolla mina möjligheter.
Men jag är ändå väldigt glad att Simon kom så lindrigt undan! Han hade kunnat ramlat och dött! Eftesom det är Kina sitter inte räckena fast ordentligt och det här skedde på 10:e våningen.... Han hade väl Monavakt antar jag, för oj så fel det kunde ha gått!


Nu till något roligare!
Jag har hittat 奶茶 med jordgubbssmak! :D  奶茶 betyder direktöversatt mjölk-te. Som folk dricker kaffe, kaffelatte, espresso etc etc och tar med sig på tunnelbanan på morgonen dricker folk här 奶茶. Jag är så lycklig för det! För Kina är tedrickarens paradis! Desvärre inehåller många mjölkteer socker... För det är en påse med pulver man häller i varmt vatten och så vips har man ett färdigt te med mjöl och allt! Praktiskt när jag inte har kylskåp!



Detta är alltså mjölkte med jordgudbbssmak. Väntar fortfarande p åatt bli lika tuffa som tjejerna på förpackningen, men det kanske kommer.... Vem vet?

I helgen som gick åkte jag och Simon till ett litet Carrefour eller 家乐福(JiaLeFu, betyder att pengar och lycka ska komma till hemmet) som det heter på kinesiska. Där hittade vi den efterlängtade importvarorhyllan! Där köpte vi bokstavspasta och tomatsås :) Det inmundigade vi idag då vi inte orkade gå ut för lunch.... Och gott var det! Hemme i Sverige skulle vi ha tyckt att det var tråkigt, men oj så gott det var med något som inte va nudlar, ris eller tofu!



Tänkte bara på pappasoppa när jag såg bokstäverna!


Ledsen för de små bilderna, men internet tillåter inga andra just nu. Är bara så lycklig att jag har internet igen! Det har varit borta i över ett dygn....

Ta hand om er!

/Emma







Kommentarer
Postat av: Anna Stenmark

Hej på er!

Vad kul att läsa din blogg. Ser ju lite vad som händer er därborta. Hur länge blir ni där, och är det bara kinesiska ni läser?



Det där teet, är det verkligen gott?



Simon hade en himla tur att det inte blev värre. Hälsa att han ska krya på sig.

Kramar till er.

Anna

2011-03-16 @ 10:36:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback