Taipei 33, 期末考

Iiiih! Så mycket att göra och så lite tid!!

Hur kunde det bli så här kort tid kvar av min Taipeivistelse så fort?! Helt sjukt att det har gått över tre månader redan! Men å andra sidan pratar jag fortare, bättre och ballare. Så nog märks det allt på min kinesiska. Kan så grymt många fler traditonella tecken och kan t om med med lite god vilja läsa Twilight på kinesiska med trad.tecken! Det mina vänner, är underbart!
Igår förstod jag äntligen vad som står på alla konstiga dörrmannicker! Min lycka är stor!
Det är så kul när jag får aha-upplevelser! Att se samband mellan olika tecken och ord. Som idag läste jag osträka! Det ni! Det var faktiskt så kul att både jag och Magnus fnissade! Ost är ljudhärmande från cheese och låter ungefär tsjiisö. Och att kombinera det med räka blev helt galet! Låt mig dessutom tillägga att det var ovandelen av en sushibit som var smält tsjisö med räka och ris. Magnus vågade inte prova. Jag däremot provade massor av konstiga efterrätter idag! Kul! Det har bara funnits agaragargelé innan, och det är så jobbigt att tugga! Men nu fanns det en liten liten konstig grön bakelse med bönor som garnering. Den provade jag. Magnus tyckte jag var helknasig som vågade prova. Men hallå! Jag åker snart och kommer aldirg kunna prova den igen! Och den var fantastisk god! Kan inte beskriva vad den smakade. Lite som en blandning mellan blommor, grönt te och parfym. Fast jättegott! Har aldrig provat den smaken innan.

I morgon har jag mitt stora slutprov. Jag har inte pluggat tillräckligt och är toknervös! Sitter just nu med högskoleord... Sånna som imatrikulera och doktorera. Även ord som "det svenska grundskolesystemet" och annat smått och gott. Typ, jordbävning, rekat brev och att vara charmig. Bra ord att kunna....

Kan även meddela att jag kommit in på skolan i Vadstena! :D Det känns kul! Passar dessutom bra nu eftersom jag kommer ha en termin över när Simon åker till Jilin... Dessutom är det väl äntligen dags för mig att bestämma om jag ska bli nåt kyrkaktigt för evigt eller inte. Skillnaden mellan hobby och yrke... Inte det lättaste valet man kan göra! Men, kursen ska hjälpa mig med det hade jag tänkt. Och sen får vi se vad jag blir!

Vi diskuterade förresten religion idag på lektionen. Vi lärde oss ett ord för Gud. Och jag kan ett annat (ordagrant blir det "ovanpå kejsaren"), så jag ville veta vad skillnaden var. Och det slutade i att lärare Su frågade mig om hur man tror i Sverige och om jag tror att alla gudar sammarbetar. Och hon blev väldigt förvånad när jag sa att jag tror att alla är samma Gud, bara att människor har valt att tillbe dem på det sätt som passar dem själva bäst. Men, hon förstod. Det blev en riktigt spännande diskussion!

Ska försöka plugga mer nu... Har ju glömt tidigare kapitels tecken! Blä för det! Önskar att när man en gån glärt sig ett tecken så sitter det som berget... Men, tecken är som muskler. Färskvara.


Åker till Japan tidigt tidigt på (min) måndag morgon. Er tisdag kväll... Det ska bli kul! Och trångt! Det visade sig att Pelles säng är liten... Men, om pappa och ajg kunde sova i min här så går det nog bra hos Pelle. Jag är inte speciellt orolig. Ska mest bli kul att se honom igen! Var ett par månader sen sist!

Och på söndag om en vecka påbörjar jag min resa hem till Stockholm igen. Landar inte förän på måndag klockan ett. Och jag börjar min resa 26 timmar tidigare.... Isch! Har kommit på att jag vill ha stödstrumpor, men jag har ingen aning om var man kan hitta det här! Carrefour kanske? Men jag tvivlar. Ska fråga Magnus om han har sett något apotek. Det har nämligen inte jag.


När jag ser den här (fast jag vet att det är "down" och inte "round") är jag tillbaka i mitt vardagsrum med Simon, Linen och pappa under jullovet för ett år sedan. Vi satt mitt i natten och tittade på serien "Long way round". En underbar serie som man inte kan sluta titta på när man väl börjat. Tror att det är dags för en ny vända snart. Känner mig hemma när de åker genom Mongoliet och ser det som jag har sett. På nåt konstigt sätt känns det mysigt... Jag måste vara knäpp!



Det finns en knasig hemsida som heter Totallylookslike.com där folk kan lägga upp bilder på saker som liknar varandra. Bland annat finns en bild på Robert PAttinson som liknar en dammvippa... Och ja, det gör han på den bilden. Men, den här tycker jag är underbar! Kan inte annat än att hålla med! Jag bor just nu på ett salladsblad! :D



De som börjar dra igång lövblåsare kl5 på morgonen må drabbas av kliande myggbett på ryggen!!!!


Mhm! De finns här! Och smakar väldigt trevligt! Men... Dyra...

Plugg nu! Mer bilder kommer sen!


Emma


http://www.youtube.com/watch?v=bbiJuJ2xRmc&feature=fvsr
Bjuder er slutligen på en av mina favoritlåtar just nu. Det som jag lyssnar på är filmmusiken från Eclipse, Lykke Li Stephen Lych och Bowie. Lite udda, men det funkar.

Kommentarer
Postat av: Maria

Ja, grundkursen! Kul! Och Vadstena ska vara bra, har jag förstått. Kul!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback