Laowai

Idag gick jag och Simon till ett litet hak utanför Campus istället för att äta på kantinen. Vi kände inte för kantinmat eftersom de har ganska dåligt utbud på maträtter på söndagar. Leveranserna kommer på måndagar. De har t ex inte haft majs sedan i onsdags! Attans! Igår hittade jag en liten liten rätt med majs dock, och jag blev tokglad. Men när jag gick närmare såg jag att det var majs och köttfärs... Typiskt!
Hur som helst så bestälde vi och gick och satt och för att vänta på maten. Bordet framför oss (mittemot mig och mot Simons rygg) sitter en mamma, pappa och en son. Efter ett tag får sonen syn på mig och ställer sig upp på stolen och vrålar "Laowai!!". Det är ett fult ord för utlänning. Ungefär som att neger är ett fult ord för mörkhyad udag.
Att barn är fascinerade av mitt ljusa hår och konstiga näsa, ögon, ansiktsform etc kan jag ta. Men inte när de gör det på ett sätt som "Titta på apan!!" Då blir jag vansinnig! Och det här var ett sånt tillfälle. Han fick alla andra att titta på mig och då blev jag arg. Så, jag sa lugnt och stilla (på kinesiska):
Nej, jag är inte en laowai, jag är svensk.
Då blev mamman tokgenerad. Och med rätt! För innan hade hon kunnat ssäga till sin son att man inte gör så. Nu började hon säga till honom efter att jag markerat att jag inte tycker det är okej.
Till råga på allt blev jag kallad för "tant" (Ayi) av pojken. "Hej tant!" ropade han. Men efter ett tag så blev han tyst han med. När jag envisades med att förstå allt han sa och jag tillrättavisade honom var det inte längre roligt att göra sig lustig över mig. Vilket jag tyckte var ganska skönt!
Men jag blir tokig på sånt uppträdande! Jag vill bara käka min lunch, inte vara ett cirkusobjekt. Dessutom tycker jag att mamman var nonchallant och det gillade jag inte heller.
När pojken hade lugnat ner sig så kom det in ett ungdomspar. Killen satte sig med ryggen mot sitt bord. Varför kan man undra, jo, för att titta på mig! SUCK! Att jag inte får äta ifred! Det slutade med att jag vinkade åt killen som såg chockad ut, men fortsatte att stirra. När hans flickvän kom bytte han plats så att BÅDA kunde titta på mig. Tjejen var ganska ointresserad, men killen vrålstirra.

Jag bestämde mig för att ignorera honom tillslut och fokusera på Simon istället, och det var mycket trevligare.
Men vilken mage vissa har! Oavsett om man tror att någon kan ens språk eller inte får man väl inte förolämpa!



Hittade den här bilden häromdagen och tyckte den var väldigt rolig.
För hur blir det egentligen när en katt har en macka med smör som alltid landar neråt, medan katten alltid landar på fötterna.



Nu ska jag lägga mig snart!


Emma

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback