Internet fast fel....

Hej igen alla där ute!

Nu har jag internet på mitt rum, men det är segt och har visat sig vara fel internet.... Jag är alltså ansluten till det dyraste och sämsta nätverket, när jag ska vara anslutet till ett annat. Men men, jag har internet i alla fall.... Om än väldigt segt. Ska försöka byta lite senare.

Just nu är jag arg på en av mina lärare. Hon gav oss ohemult mycket läxor som jag omöjlight hinner lära mig till på fredag då vi har föröhör! Men men, jag är här för att lära mig, så det är bara att kämpa på.

Den 7/3 hade jag och Simon vår treårsdag. Den var inte så speciell eftersom vi bor här, men vi gick i alla fall ut och åt tillsammans utan andras sällskap. Vi hamnade här:



Helgalet att ha ett hål rakt i golvet! Vi satt på andra våningen mellan en glasvägg och det där stora hålet! Det läskigaste var att det svajade i golvet när folk gick förbi.... Och jag som är höjdrädd var väl inte stormförtjust direkt.



Lägg märke till det glittrande bordet! Det var små glitterflagor i hela bordet! Så roligt! Det såg ungefär ut som min värdfamiljs i Pekings handfat, fast det var mintgrönt.
Tyckte mycket om bordet när ´jag helt plötsligt inser att det har exakt samma färg som nagellacket jag fick av Linen i julklapp :P Hade nämligen på mig det nagellacket och tyckte att det var komiskt. Tyvärr syns färgen inte så bra här, men i verkligheten är den mer rosa. Fint ska det va!



Vår tjusiga middag. Från vänster:
Dumplingar 饺子 med tillhörande vit skål med vitlöksvinäger att doppa dunmplingarna i, stekta tofustrimlor 炒豆腐丝 (inte så höjdargoda som de kan vara) och till sist och godast, stekt isbergssallad!! Låter knasigt jag vet! Men i Kina steker man många bladgrönsaker t ex salladskål. Man steker inte som vi i Sverige utan mer braiserar. Så det är som en klibbig sås (ofta med vitlök :D ) det ligger i. Mums mums!! :D
Och i bakgrunden ser ni en Simon som försöker visa hur det käns att ha varit tillsammans med mig i tre år.... Så nu vet ni det!



吉大超市 Campus egna dyra supermarket. Det mesta av varorna som inte är mat är täckta med ett lager brungrått dam... Varför? Kartongerna innehåller mjölk. Massor av små plastpåsar (ja, här köper man mjölk på en plastpåse... Inte tetra. De är allt bra knasiga ibland de där kineserna!) fulla av ca 2dl mjölk styck.



Detta är jag glad för! Påsar man bara blandar med vatten! Påsarna innehåller te, mjölk och lite chokladsmak! Tjoho! För mjölk kan jag inte köpa här. Eftersom de finns på påsar (eller jättestora flaskor) kan de inte stå, dessutom har jag ingen kyl... Så det här är grejer!! :D




Detta är ett bra hus!
Ska förklara varför våning för vånging:
Källare: Man går ner för en sunkig liten trappa och det är ganska tyst. Men... Så öppnar du en trasig dörr med en ståltråd till handtag och världens sorl väller ut tillsammans med hysteriskt massa matos! Och in kliver du i en galen kinesisk foodcourt! Man sitter i mitten och längs alla väggar finns det små matstånd som säljer allt möjligt. De flesta maträtterna ligge rpå mellan 5 och 10 yuan. Helt okej och gudomliga tofurätter! Nackdelen med att äta där är att det är så sjukt mycket os att det ibland blir jobbigt att andas (speciellt när man har rethosta sedan en muppig pekingförkyldning) och att håret blir fett ganska fort pga oset. Men, det är värt det! Så god tofu har jag äldrig ätit! Dessutom har de små grillstånd som säljer grillade mantou med chilli. De ser ungefär ut som vita solbullar fast bara gjorda på mjöl och vatten. Men när man grillar dem med olja och chilipulver blir det mums mums! :D De har dessutom färsk svamp som de grillar och det bästa är att det bara kostar 1yuan per spett! :D
Bra källare med andra ord!
Våning 1: Supermarket och en liten håliväggenstor elektronikhandel som har förvånandsvärt stort utbud!
Våning 2: Marknad. Det är massor av små affärer som säljer allt möjligt! Skor, väskor, örhängen, broderier, strumpor, munskydd etc. Kort sagt en bra marknad som jag ska försöka besöka innan de stänger. Vilket är svårare än man kan tro! Vet inte varför, men jag lyckas alltd ta mig dit för sent!
Våning 3: Tror att det är någon form av bar eller så. Kanske restaurang. Men jag harinte riktigt koll.
Högst upp: Biljardbar. Än så länge har det varit fullt när jag ska spela biljard med mina kompisar, men jag hoppas på att kunna få spela inom en snar framtid. Cigaretterna och ölen struntar jag i, men biljerd är kul med de andra!



Det var allt för denna gång. Ska föröka fota omgivingen så att ni får se hur Sovjetgrått jag har det.


Ta hand om er!

/Emma


Kommentarer
Postat av: Linen

Haha, snygg min Simon gör xP

2011-03-10 @ 09:41:04
Postat av: Mamma :)

Hej Emmski!

Jättefina bilder. Sköt om ER!

Kram

Mamma :)

2011-03-10 @ 17:52:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback