Taipei 14, inget hus och inget snus

Utan snus försmäktar vi på denna ö!


Det här med bostad börjar bli riktigt jobbigt! Jag och Magnus har lyckats hitta ett annat boende för 7100$ i månaden att jämföra med 16200$ i månaden som jag betalar nu. Det är samma företag som har båda boendena och de hör på nåt sätt ihop med NTU. Så jag och Magnus stövlade in och sa:
Hej! Vi vill bo här! Hur gör vi? Har ni lediga rum?

Öööhh... Sa de då. Ni måste gå via skolan. De måste ansöka åt er.

Då blev jag väldigt arg. För innan jag åkte hade jag en intensiv mailkontakt med NTU om just bostäder. Och det enda boende de kunde hänvisa mig till var just det här dyra. Jag frågade om det verkligen inte fanns nåt billigare, och det gjorde det inte. Så... Varför berättade de inte om det här för 7100? De måste ha vetat om det! På måndag ska jag och Magnus gå till NTU's kinesiska avdelnings kontor och fråga vad de kan göra för att få in oss på det där stället! Det kommer fortfarande bli tight med pengar, men jag kommer slippa betala 2500 sek extra i månaden om jag får bo där!
Enda kruxet med det där stället är att man måste ha en egen madrass, betala el och internet själv. Men, det lär inte kosta 10'000 dollar i alla fall!


Det här med regnet är jag förundrad över. För att ni ska förstå vad jag menar när jag skriver att det regnar har jag tagit en bild på en helt vanlig regndag här i Taipei. För det är inget hederligt Stockholmsregn vi pratar om här. Se själva!



Att jämföra med:



Lite skillnad va? Det är inte imma/dimma på den första bilden, det är bara en himla massa regn (jag försökte nämligen torka av imman på fönstret när jag tillsut insåg att det inte var någon imma, utan bara regn, regn och mer regn!)!
Men, idag skiner solen! Och jag ska vara inne och plugga. Ska dock träffa Magnus för att äta lunch sen nån gång. Klockan är i och för sig redan 11.26 här, men eftersom det är lördag tar vi det lite lugnt. JAg sov för övrigt nio timmar i natt! Underbat! Har inte kunnat sova så länge sen jag kom hit! Det är ju så svårt med tidaskillnaden i Sverige att det är svårt att slita sig från skype när mamma, eller så, är där. Och så är det upp vid sju morgonen efter... Så jobbigt! Det jobbigaste är nog ändå luftkonditioneringen. Jag sover med dåliga öronproppar i veckan för att kunna vakna av väckarklockan. De släpper alltså igenom en himla massa bröl från luftkonditioneringsapparaten. Men på helgen sover jag med tokbra öronproppar, och hör då varken väckarklockan eller luftkonditioneringen. Inte undra på att jag känner mig pigg idag! JAg har ju fått sova utan en brölande mistlur i mitt rum!
Så pappa, när du kommer hit, ta med dig bra öronproppar! :)


Detta är mitt (röriga) rum. Så stort är det. Bilden är tagen från dörren in till mitt rum. Och det mörka man ser till höger är mitt badrum. Den här dagen hade det spöregnat så det är kläder som ligger på tork lite var stans. Samt en handduk som förtvivlat försöker bli torr på skrivbordet. Inte lätt när det inte finns någon stans att hänga eller lägga saker! Garderoben är bara fusk! Den har tre galgar och sen är det ingeting mer... Bara ett tomt skåp. Jag kan i och för sig lägga saker på golvet i garderoben, men då faller liksom hela iden med garderob. Märkligt det där i alla fall!


Nu ska jag försöka plugga. Min begynnande huvudvärk till trots. Måste gå till någon massör för att få bort mina spänningar i nacken! Så här kan jag inte ha det längre! Har en förfärlig kudde! Ska försöka åka till Ikea någon dag och köpa en mer ergonomisk kudde. Men inte idag.

Ta hand om er!

Emma


Lite senare:

Saknar de här filurerna!






 

 

Massa det finns att sakna har jag märkt! Asfalterade trotoarer, matafärer, rinnande kallt vatten man kan dricka, choklad, potatis, svalka, gräs, fågelkvitter, ergonomiskt skrivbord, ickeockerhyror, snö, bussar, hyreshus, övergångsställe med knapp, bio, att ha fler än ett par skor, tvättmaskin, spis, tv och film, radio, paperskorgar utomhus, toalettpapper som håller, sova utan öronproppar och luftkonditonering bredvid Simon, gråa höstdagar, åka tunnelbana och dricka en dricka samtidigt, att duscha utan att hela badrummet luktar simhall och att kunna picknicka på en trevlig plats utan att bli bortkörd. Det är ett urval av de saker jag saknar här.

Kram!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback