Taipei 22, Tyfonen är här.

Hej och välkomna till en dag med Emma då man inte får gå ut!

Idag är tyfonen här och då får man inte gå utanför dörren. Ärligt talar hyser jag ingen större längtar efter det efter at ha sett flera studenter druttat omkull i blåsten. Det blåser så mycket att träd har knäkts och jag hör knappt min egen luftkonditionering pga att tyfonen blåser så starkt. Har i alla fall sysselsatt mig med att översätta låten "Julen är här" till "Tyfonen är här". För den som vill kan man gå in på denna länk:

http://www.youtube.com/watch?v=7-CWdZ1zXD0

Och sedan sjunga med i texten här nedanför. Glad sjungning!



Tyfonen är här.

Cyklarna, fallar i natten nu,
Vindarna sänker sig,
ner över Taipei.
Och när palmernas blad,
faller mot marken ner,
springer studenterna,
över hela staden.

Tyfonen är här,
och blåser bort Taipei.
Skräcken är stor -
i en students klara ögon bor den.
Tyfonen är här,
i Asiens mörka länder.
Kom låt oss ta varandras händer,
när Tyfonen är här.

Och jag vill,
äta lagad mat,
den som har lagats till här i Taipei.
För den som inte har eget kök,
blir det så jättesvårt.
äta riktigt mat:
Gå ut och äta.

Tyfonen är här,
och blåser bort Taipei.
Skräcken är stor -
i en students klara ögon bor den.
Tyfonen är här,
i Asiens mörka länder.
Kom låt oss ta varandras händer,
när Tyfonen är här.


Ge oss av den mat som finns,
i taipeibornas förunderliga hem.
Led oss på den väg vi går,
så att Fanapi inte tar vårt hem.

Tyfonen är här,
och blåser bort Taipei.
Skräcken är stor -
i en students klara ögon bor den.
Tyfonen är här,
i Asiens mörka länder.
Kom låt oss ta varandras händer,
när Tyfonen är här.

Tyfonen är här!



Cyklar har vält och flygit ett par meter. Starbucks fyra meter höga dörr slets av för en stund sen och flög iväg den med. Folk kastas till maken utanför mitt fönster. Konstigt det här med tyfoner. Tyfonen är tydlign den värsta på ett år. Den heter för övrigt Fanapi (tänker bara på Schnappi :P). Om ni vill läsa en kort artikel om den går det att göra här: http://www.dn.se/nyheter/varlden/taiwan-hukar-under-orkan-1.1173287 Det är från dn.
Måste medge att det är lite i läskigaste laget för min del... Blåser riktigt starkt nu...

Ta hand om er och njut av att det inte bor tyfoner i Sverige!

OCH RÖSTA!! Annars biter jag er!!!!


/Emma

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback