Taipei 26


Den här mammen är min idol! Fantastisk! Alla borde vara som han är!


Och detta är mitt senaste tillskott till min samling av onödiga och konstiga kontorsmanicker från Asien.
Detta är överstrykningspennor med små postit-lappar längst upp. Sånna där små bokflärpar som man
markerar olika stycken i böcker med. Typ bokmärken. Jag är hur som helst mycket nöjd :)
Känner mig lite som Ariel dock. Samlar märkliga saker jag inte riktigt vet vad jag ska ha det till.
Men det är nog bra tänker jag. För hur kan det inte vara bra med en kombinerad överstryckningspenna
OCH små bokmärken (till det ska tilläggas att jag faktiskt använder just sånna där små bokflärpar).



Mitt sushiställe. Gott! En talrik kostar 30$ = knappt 7sek. Det är mellan en och sex bitar per fat.


Mitt hus. Och för oss som har lärt oss pinyin kan jag berätta att det uttalas XiuQi.


Min lärare. Lärare Su 蘇 (苏), samma su som i ordet Sovjet.
Hon är inte så där knäpp på riktigt, men vi blev bjudna på en äcklig citrusfrukt (smakade som en blandning mellan grape, apelsin, line och massa annat. Besk och konstig var den i alla fall). Och tydligen brukar barnen använda skalet som en hatt (för man skalar alltid på samma sätt). Lite lustigt.


Och snart kommer pappa hit! På torsdag! Ska bli så kul! Däremot är jag väldigt arg på min lärare för hon har skjutit upp prov och flyttat fram andra prov så att min vecka ser ut så här:

Tisdag: prov kap 11 o 12
Torsdag: Pappa kommer vid kl14
Fredag: Prov kap 13
Måndag: Pappa åker vid lunch
Onsdag: Mastodontprov på allt vi har gjort i kursen hittintills, fast vi redan har haft prov på varneda kapitel!! Jag blir så arg!! Vi skulle nämligen bara ha ett kapitel per vecka och sen prov på det varje fredag. Inte fyra kapitel på en vecka, och sen slutprov på det! Dessutom när pappa kommer... Hm!
För i början av terminen sa min lärare att vi inte skulle ha så mycket läxor över helgen. Men vad blir det nu då?! Superprov! Blä säger jag bara!

Men, det ska bli jättekul att pappa kommer! :) Efter det ska jag bestämma mig för när jag kommer hem. Svårt ju!


Lev väl!

Emma

Kommentarer
Postat av: Brüschan

Meh! Sånna pennor har ju jag sett i Sverige... FAIL! :P

2010-09-27 @ 15:01:13
Postat av: Mormor

Vad trevligt att Du visar lite bilder. Lycka till med alla Dina prover. Har Du talat om för Din lärare att Din Pappa kommer? Är det därför hon ger Dig så många prov?

2010-09-27 @ 15:29:05
Postat av: Emma

Nej! De finns inte i Sverige och där med basta! De är exotiska och finns bara här! :P

Provet idag gick helt okej. Blev lite sur bara eftersom min lärare hade med många tecken som vi inte pluggat på. Och de kan inte jag den traditionella stavningen på.

2010-09-28 @ 14:26:47
Postat av: Brüüür

Mwahaha! Du har feeeel! De finns, jag är 100% säker på att jag sett sånna :P

2010-09-28 @ 22:32:42
Postat av: Anonym

...fast vid närmare eftertanke kanske de inte så ut EXAKT sådär. Fast det var samma grej och samma märke.

2010-09-28 @ 22:35:28
Postat av: QingXu xiansheng

Nämen Brüüür... Jag är helt säker på att de där växer på palmer. Om de ska finnas här så skulle det väl kanske kunna vara i växthus då men... ja...

2010-10-03 @ 14:52:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback