Taipei 30, bästa dagen hitintills

Hej igen!

Igår var jag på en utflykt med min skola. Det var fantastiskt kul!

Vi samlades kl 8.15 för att åka iväg 8.30.


Två japaner. Shuangye (min klasskamrat) och Aki (heter egentligen någonting superlångt och omöjligt att uttala, så vi säger Aki). I väntan på bussen. Vi är ett gäng som brukar gå ut och äta lunch tillsamans, och Aki och Shuangye (Shuangye är förresten hennes kinesiska namn. Hon heter egentlgien Futaba) tillhör det gänget.



En annan del av gänget. Från vänster: Korean, japan (?) och filipinska. Filipinskan går i min klass och är jättesöt och jättetrevlig. Vi har väldigt kul!



Buss nummer 1, jag satt i buss nummer två. Lägg märke till hur smal vägen är! Jag och min kompis hade hjärtat i halsgropen för på båda sidorna om budssen syntes inte vägen (från där vi satt)! Ish!
Risfällt runt om kring. Det är därför det är så blött.


Vi kom fram och fick se massor med massor av orkideer. Fint! De härligaste var de doftande orkideerna. :)



Samma ställe fast med superstora orkideer. Bland annat en som var över 30 år och blommar väldigt sällan. Förra gången var för 11 år sedan. De hade också en orkidé för 20'000. Det är den dyraste som finns tydligen.



När min kompis fick se de här stördokaktuserna (ca 1-2dm långa) utbrast hon smått skrikande:
看起來worm!! Ah! Det ser ut som maskar!
Och hon gillar inte maskar. Helknasiga och helfestliga tycker jag.



Väldigt stora köttätande växter fanns också (den här är ca 1,5dm stor). Och jag höll på att bli tokig på min japanska kompis, för hon skulle pilla på allt! Varenda grej! T om taggiga giftiga kaktusar! "Åh, den är så len!" "Åh vad stickig den är!"
Knasjapan!


Efter det besöket åkte vi till ett tråkigt ställe med en siljard ledsna räkor. Hemska basänger med smutsigt vatten där räkorna levde. Aldrig att jag skulle äta räkor i Taiwan igen (om jag nu skulle äta räkor) efter det där besöket!!


Efter räkorna åkte vi till ett tempel. Kunde inte fota där, men detta är en lotus från utsidan av templet.



Detta är kul! Det är i ett hus som är 130 år gammalt och är äkta dokument från husets ägare när han skulle avlägga den kungliga examen (det var man tvungen att göra om man skulle bli ämbetsman el dyl).
Det är ju inte så kul i sig, men, det som guiden sa var: Shit paper. Och han sa det säkert 20 gånger! Och man såg att alla andra hörde det jag hörde och hade väldigt konstiga miner (försök hålla er för skratt själva om någon står och säger att det var den högt uppsatte mannens bajspapper så får ni se!). Så småningom förstod jag att han menade cheat paper. Alltså fusklappar till proven. Så knasigt det kan bli!


Den här formuleringen på en toalett skylt har jag inte sett tidigare. Det står "Sminknings rum". 化妆= att sminka sig,  屋 = rum. Snacka om att pudra näsan. Annars brukar man mest se "Tvätta händerna rum" här i Taiwan. Det är det fina ordet för toalett. Medan det heter "Hygien rum" i fastlandskina. Inte alls förvirrande för en stackars utlänning! :P




I vän
tan på bussen. Fika med rulltårta som tydligen heter Roll Cake på japanska.
Fast rulltårta skulle jag nog itne kalla den. För i mitten var det en konstig pudding. Ovanpå det jordgubbar och sen hade man slagit om med en sockerkaka. Fast gott var det :)



Efter tempelbesöket åkte vi till ett ställe där vi skulle lära oss att baka kotungekakor. Det låter värre än det var.
Och vad bilden beträffar. Behöver jag säga att vi var trötta och lite uttråkade? Jag bjuder på denna :)
*Lägg märke till vilken jätte jag ser ut att vara bredvid de andra (filipinska som står upp, svenska, japanska, japanska*
Den som kan gissa rätt på deras ålder är riktigt duktig!



Mina tjusiga kotungekakor. Varför de heter just kotunga vet jag inte. Men det ser ut som kotungor. Ingen aning
varför de kände att just kotungor var den bästa grejen att efterlikna i kakform, men, här är de i alla fall.
De är bara en milimeter tjocka och toklätta att ha sönder. Dessa är i alla fall hemma hos mig i sitt ursprungliga otrasiga skick! :) Jag är duktig!




På vägen hem hade vi disko i bussen! Avundsjuka? Ska nog ringa till Y-buss och sälja den här iden till dem!
Det var små blommor som skiftade färg. Blått, rött, rosa, vitt, grönt, orange och massa fler jag glömt.

Sen kom vi hem och jag blev förföljd av en konstig snubbe som ville följa med mig hem. Jag avböjde och han var tokpå, men, jag hade itne det minsta lust att ta med honom hem! Aldrig i livet!! Så jag skakade av mig honom och gick och köpte stekta nudlar. Där jag åter igen fick frågan:
"Åh, veggo stekta nudlar att ta med?"
Men den här gången fick jag prata lite med chefsfrun (en bastant dam man inte ska bråka med för fem öre!) om att jag hade bakat kotungekakorna. Hon trodde mig inte. Så jag visade kakorna och de blev impade. Lite kul ju :)
Fast om någon hade frågat mig i torsdags vad kotungekakor var hade jag inte haft en blekaste :P

En bra sak med dagen var att jag pratade så mycket kinesiska och har gjort det så länge nu att jag tycker att det är fysiskt jobbigt att prata engelska! Vi var ett gäng utlänningar (vi stackars utmobbade vegetarianer fick sitta vid ett eget bord vid lunchen) från Finland, Tyskland och så jag från Sverige. Men det var så jobbigt att prata engelska, så det slutade med att vi pratade chingrish. Det gick liksom inte att prata bara engelska eller bara kinesiska. Stördaste var att när jag sen skulle smsa Magnus började jag skriva på kinesiska. Någon måtte får det vara! För det är ganska irriterande att känna sig helt förlamad i sin egnelska. Ibland måste jag prata engelska här, och om jag då bara hittar orden på kinesiska blir det fel!
Får se hur det kommer bli att prata svensa hemma. Vissa ord som är lättare på kinesiska har jag svårt att använda på svenska. Det blir automatiskt det kinesiska ordet istället.

Nu är det teckenplugg som gäller. Inte alls kul, men jag har en tenta på måndag så det är bara att börja... Blä!!

Ta hand om er!

Emma


Kommentarer
Postat av: Anonym

Well. Ni har ju typ lika stora huvuden, så det är väl inte ditt fel att du är proportionerlig till skillnad från dem. Som att sätta en flirtkula på en tandpetare..

2010-10-17 @ 20:49:51
Postat av: Emma

Tack! Men jag skulle uppskatta ditt namn :)

2010-10-19 @ 15:33:25
Postat av: Broooor

Det var jag... jag som tyckte att jag skrev det, men missade tydligen det. >_<

2010-10-19 @ 21:44:34
Postat av: Emma

Hihi! Obror och Bror :)

2010-10-20 @ 12:16:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback