Taipei, snart no more..

Hej igen!

Nu är det mycket!

Men jag tar det från början.

Jag har fått urinvägsinfektion... Inte kul! Trodde först det var för att jag hade skjutsat Mingui (koreanen som faktiskt är normalbyggd till skillnad mot andra asiater) på en förfärlig cykel. Den hade inga bromsar, men satt ner som i en soffa när man cyklade och sadeln stid upp som ett lod. Inte en tjejvänlig cykel vill jag lova!
Men... sen började andra symptom komma och jag insåg så smått att det nog inte kunde vara cykeln utan måste vara nåt annat. Så, sent på kvällen, någon gång efter 23 smsade jag Magnus och frågade om han var vaken och kunde tänka sig att gå till läkaren med mig på morgonen. Med genemsamma krafter lyckades vi hitta campuskliniken (Svenska skolsköterskan, släng dig i väggen!!) och dess hemsida. Men, den var fruktansvärt rörig! Man skulle boka tid online, men om man var förstagångspatient skulle man inte göra det. Men man kunde inte gp dit oanmäld.
Jag gick dit oanmäld :) Och det gick hur bra som helst! Och det var urinvägsinfektion som jag trodde. Och det var ett helreko ställe. Precis som ett vanligt sjjukhus, fast det bara var för eleverna. Då kanske ni förstår hur stort mitt universitet är!
Däremot var jag så klart tvungnen att lämna ett urinprov. Jag fick en genomskinlig kopp och skulle gå genom hela väntrummet till toaletten och sen komma tillbaka. Jag gjorde motvilligt det. Men jag kunde inte få lämna provet på en gång utan var tvungen att stå där inför alla med min kopp... Inte kul. Så jag tog min sjal och höll runt. Kände inte för att visa hela världen dess innehåll...
Efter det fick jag penicillin och fick gå hem. Och nu känns det knappt. Skönt! Men penicillinet gör mig helknäpp! Magen har helt slagits ut och jag vill bara sova hela tiden. Mår dessutom illa, så jag har svårt att svälja tabletterna och att äta. Men, det gör jag ändå lydigt. Måste ju få bort alla bakterier!

Och jag har fått byta rum... Till ett dåligt rum. Jag är inte alls glad! Hade ett fantastiskt rum innan med utsikt mot en park och bara en äldre dam som min enda granne. Tyst och lugnt hela tiden! Nu har jag ett rum som luktar äckel och ligger mot stora genomfartsvägen. Låt mig tillägga att det enbart är enkelglas i fönstren. Och så har jag grannar som tycker att det är jättekul att prata högt och skratta ännu högre till sent på natten på vardagar. Men, det är bara två nätter. Sen ska jag göra om hela proseduren igen... Blä! Det är faktiskt jobbigt att flytta saker som jag måste göra! Svårt och jobbigt!

Idag ska jag försöka skicka hem pengar till mitt svenska konto. Eftersom jag fick mitt stipendium så sent (15oktober och jag kom hit den 18 augusti...) har jag nu taiwanesiska dollar kvar som jag vill ha till mitt sparkonto (därifrån alla andra pengar tagits till resan). Hoppas det går bra. Har med mig internationella nummer och sånt man måste ha. Min stora fasa är bara att jag måste åka till huvudkontoret och göra det. Att hitta i Taipei är inte lätt!! Alla gatunamn har olika stavningar och uttalas olika beroende på vem man frågar. Alltså, på en karta kan det stå ett namn på en väg, men på den riktiga vägen kan det vara en annan stavning på samma väg. Så man vet inte om man är rätt. Tur att jag rockar på orientering. Har fått rädda Magnus ett antal gånger när han har varit vilse...

Slutprov på torsdag. Inte kul! Jag har ju redan haft prov i allt och ska nu skriva ett megaprov på allt vi har gjort. Jag är toknervös! För jag har inte pluggat så mycket som jag borde (det finns liksom lite andra saker att tänka på just nu. Skolan känns mindre viktig om man tänker på begravningar och sånt), eller snarare kunnat plugga så mycket som jag borde ha gjort. Men jag hoppas det går bra.

Proggressiva glasögon äger jag snart! På måndag ska jag hämta dem! Jag har väldigt bra syn, men jag spänner ögonen ibland när jag läser böcker. Inte för att jag inte ser, jag bara gör så... Heldumt! Så, i Sverige har jag varit till en optiker och skaffat ett par underbara mettalic hysteriskt röda och blänkande glasögon som min mamma fick en chock av :) Men... På lektionen kan jag inte använda dem. För det är ganska jobbigt att ta av och på hela tiden! Så, nu har jag beställt ett par som är läsglasögon i nedre delen och ingenting i övre! Så smart! Fick betala 540sek för dem. Att de var proggressiva gjorde dem mycket dyrare. Men, om man jämför med Sverige är det rena kapet.
Har betalat 1000$ i handpenning och ska betala ytterligare 1400$ när jag hämtar dem.

Usch, jag gillar inte mitt nya rum. Så mycket ljud överallt och jag kan inte koncentrera mig då! Trafikbrus är jobbigt! Det är liksom inte som i Sverige, för där har de ljuddämpare på sina moppar och motorcyklar. Inte här. Eller jo, en del har. Men många har inte... Blä! Sover med öronproppar, och ändå vaknade jag i natt av trafikljud. Det är ju galet!

Om 10 dagar är jag i Japan och om 17 (!!!)  är jag hemma i Sverige igen. Simon har lovat att hämta mig :) Han har inga föreläsningar den dagen så det passar utmärkt! Jag har dessutom blivit lovad Marabous nya choklad. Den där Vit eller vad den heter. Samt en Marabou passion, den med passionsfruktsmak. Alla säger att den är äcklig, men jag tror dem inte! Choklad är jättegott, och passionsfrukt är jättegott! Hur kan det bli äckligt?!

Har insett att jag måste skicka hem mer saker... Blä! Det är så dumt att det jag tycker om (Converse, böcker) är så tungt! Har däremot äntligen fått tag p den där tokfina Lee-skjortan jag så gärna ville ha. Helt plötsligt hängde den bara där i affären efter att ha varit borta (såld trodde jag) i 1,5 månad. Lyckliga mig, för den passade!! Till skilnad mot alla byxor här! Hittade ett par ursnygga Wrangler för 590$. Och de var sköna, passade tokbra över höft och lår, men.... Till skillnad från asiater har jag lite mer höfter.... Så, jag fick inte igen dem! Morr!! Underbara Wrangler, mjuka och fina för nästan inga pengar alls! Och så är de gjorda för folk utan former... Blä för sånna byxor! Hela affären som ligger precis bredvid mig har jättebilliga märkesjeans. Snygga! Men, tjejbyxorna går bara upp till storlek 28tum... Jag har inte 28 tum... Däremot var Wranglerbrallorna i 31, och det ska jag absolut kunna ha!! Så varför gör de så små byxor?! Isch!


Tänker bara på morfar när jag ser den här.
Som en Harry Potter-nörd tycker jag den är otroligt rolig :)







Alltså hur?!!? Ser ni hur många felstavningar det är? Har aldrig sett något liknande! Och varför har ingen hjälpt dem? De som utförde jobbet borde ha sagt nåt om de märkte att det var fel. Jisses!




Det här är min verklighet just nu... Simon på skype för sent på kvällen.
Med mormor och morfar kan jag prata lite vettigare tider. De är inte bundna som Simon till skolans tider.



Och snart är jag hemma! Fasar inför resan... Bläää!! Ska flyga i ett dygn ungefär...
Japan (Narita)-Japan(Osaka)1h 50min
Japan (Osaka)-Quatar 12h 30min
Quatar - Stockholm 6h 55min

Sista flyget kommer kännas som en evighet befarar jag. Då är jag så nära, och när planet kommer landa kommer det vara i Sverige! Ett land som jag inte kommer ha sett på fyra månader. Konstigt värre!

Nu ska jag skriva klart min ntervju till Vadstena Folkhögskola. Den ska vara inne idag, men det har inte funnits tid att skriva den innan med alla flytt, skol och sjukdommssaker.

Tjollahopp!
Emma

P.s. För att få fram priset i sek ska man dela dollarn på ungefär 4. En krona är 4,45 dollar. D.s.




Kommentarer
Postat av: Bror

Hehe. Jag tycker att det bästa med byggbilen var att de berättar att de är snikare :P vilket jag tolkar som att de är snikna :P

2010-11-12 @ 07:52:46
Postat av: Emma

Ja! Jag gillar Bygg Polen! Som om de skulle bygga landet Polen... Så knasiga de är!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback