Hur ser en ituitiv inuit ut inuti?

Ha! Tycker fortfarande att Blandaren är världens bästa tidning!

Mammaparty i fredags. HSK igår... Inte världens mest lyckade kombination måste jag erkänna... Men, det gick faktiskt att komma upp efter att ha gått och lagt sig kl04. Men, det krävdes myyycket viljestyrka!

Provet gick helt okej. Muntliga delen var hellflummig! Dessutom var den delen en timme försenad pga datorkrångel... Fick vänta i ca två timmar innan jag fick gå in och göra muntliga delen på 12 minuter och sen gå hem.

För er som inte vet vad HSK är följer här en förklaring:
Det är Kinas motsvarighet till Cambridge Degree. Det är alltså ett mått/ bevis på hur mycket/att jag kan kineiska.
Begripligt? Om inte så får ni fråga.
HSK är förkortning för 汉语水平考试, Hànyu(kinesiska) Shuipíng(nivå) Kaoshì(prov). Alltså HSK :)
Väntar med spänning på resultatet.



Min gata
Hemma på min gata i staaaan... Detta var min gata i Peking 交道口(Jiaodaokou)



Mammapartyt
blev lyckat! Massa folk och massa mat! Har ätit kalasgod mat ni i tre dagar! fantastiskt! Det är nog det bästa med dagen efter ett party, all mat som blivit över :D

Nu pluggtime för tentan på måndag och hemskingtentan på onsdag... Urk!

//Emma

Dagens ord:
火 [huo3] betyder eld. Det kan man fortfarande se eftersom det är ett väldigt gammalt tecken som inte har förenklats. Det är också speciellt för som eget ord består det bara av ett tecken, vilket är ovanligt så de flesta ord (förrutom du, jag, ris, alltså gamla gamla ord) är tvåstaviga (=tvåtecken). Tänk er två vedträn och elden som flammar. Kan ni se det i tecknet?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback