汉语桥 Chinese Bride till er alla!

你们好!
欢迎你们再来我的blogg!

Hej!

Tänkte bara reda ut alla konstiga små rykten om stipendium.

Den 14 mars var jag och Simon med i en tävling som heter 汉语桥 Chinese Bridge. Det är en internationell tävling där varje Konfuciusinstitut (finns ett i Norden) anornar en deltävling. I denna deltävling stälde jag och Simon upp.

Talet gick bra, jag pratade om när jag råkade säga fel om vecka åtta till min värdpappa. I Kina heter måndag "vecka ett" tisdag heter "vecka två" etc. Och på svenska säger vi t ex vecka 15 om vi menar den femtonde veckan, men, eftersom man säger "vecka ett" om måndagen blir det jättefel om man säger vecka 15 på kinesiska. Och det var precis det jag gjorde när Gege frågade vilken vecka jag och Simon skulle åka till Xian för att titta på terrakotta armen. Det var vecka åtta, men det var inte vecka åtta jag sa. Utan det blev typ "den åttonde veckodagen" på kinesiska. Och stackers Gege fattade ingenting. Men Kina har ingen åttonde veckodag försökte han förklara. Men jag stod på mig. Jo, den finns visst och då ska jag ut och turista! Tillslut förstod jag att man måste säga "Den åttonde veckan" på kinsesiska. Och då förstod han äntligen. Och efter det har jag aldrig någonsin glömt vilken ordning siffran kommer när man ska prata om veckodagar!
Det handlade mitt tal om. När jag sa fel :P

Det gick ganska bra i tävlingen. Jag och Simon (med en drös andra) kom på delad andraplats. Det betyder att vi fick ett helårsstipendium av den kinesiska staten utdelat av Kinas ambasadör i Sverige. Tufft!
Det är inte klart än, men ett stipendium är vi lovade. Det kommer innebära följande:
*Skolavgiften betald (kan vara åtskilliga 10'000 kr)
*Boende betalt (del i tvåpers rum)
*1000 元 i fickpengar

Det är kalasbra med tanke på att hyran för ett vanligt studentrum i Kina är 4000! Och de 1000 元 jag förhoppningsvis kommer få räcker gott och väl en månad! Mat kan jag äta för 2-3 元 i skolans matsal. Och om jag vill äta ute kan jag och Simon dela på en stor och bra måltid för 14 元. Så, jag är ganska nöjd och glad :)

Nu måste jag däremot plugga. Har tenta i morgon i Textkurs II... Urk. Jag bävar. För det är toksvårt!!


Tack och hej, jag ska jobba i S:t Tomas på söndag!
Emma


Dagens ord:
二氧化碳 uttalas er4yang3hua4tang4 och betyder koldioxid. De två strecken i det första tecknet tror jag alla kan gissa vad det betyder. Två pinnar = siffran två. Roligt va?





Kommentarer
Postat av: Frida

Bra jobbat, Emma!!!! Jag är så stolt över dig!!!! :D Simon hälsar att han tycker det är jättetufft att du vann stipendiet! :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback