Taipei 11, nästäppa

Hej!

Vet ni, det är ganska jobbigt att tampas med sig själv. För jag vill inte alls traggla tecken, jag vill äta godis. Och jag vill inte heller översätta meningar, vill mycket hellre lyssna på min ljudbok. Eller sova. För trött är jag! Dessutom är jag nog sjuk. Fryser och har på mig strumpor fast jag har 25 grader inne. Täppt i näsan och ont i huvudet. Tror jag har feber. Men, jag måste till skolan i morgon. Hoppas att jag inte är sjuk så jag smittar. Ska avgöra i morgon bitti. Har inte lika mycket feber nu som i förmiddags.
Men jag kan inte vara hemma! Vi får bara vara borta 12timmar per månad, annars förlorar jag mitt stipendium! Och det har jag verkligen inte råd med! Har ju inte ens råd att vara här som det är nu!

Det var roligare i skolan idag, men jag hoppas att läraren tar sitt ansvar och ber en elev att byta nivå. Hon kan typ ingen kinesiska alls och det tar henne flera minuter att förstå en enkel fråga från läraren och ännu längre tid att svara. Hon använder dessutom mycket teckenspråk, och det är inte riktigt det kursen är till för. Blir ganska frustrerad när hon sitter och inte kommer någon vart. Då borde hon vara i en annan klass som passar henne bättre! Men, det kan jag liksom inte gå fram till läraren och proklamera. Det är hennes jobb. Det är bara så jobbigt!


Tyvärr tyvärr har jag fått en himla massa extraläxor som de andra inte har... Jag gick fram till läraren igår och berättade att jag pluggat i Peking förut och därför bara kan de förenklade tecknen och inte de traditionella. Hon blev lite knasig och hispig och tyckte ojojoj hur ska jag klara mig!? Så, nu har jag extraläxor. Ska skriva ett gäng meningar med några bestämda ord i en gloslista. Problemet är bara att jag skriver mer avancerade meningar i min läxa än vad som står som exempelmeningar i min lärobok... Vet inte riktigt vad jag tycker o det... Samtidigt vågar jag inte byta klass om det ska vara så här högt tempo! Idag fick vi fem läxor till i morgon, däribland att memorera 29 meningar på trad.kinesiska. Det, för mig, är så mycket jobbigare än för de andra, för för mig är alla orden nya, medan de andra bara har ett nyt ord per mening! De från gloslistan... Suck.. Vad har jag gett mig in på?!

Det löser sig nog! Bara den där himla japanska tanten slutar i min klass! Hon är skum och dålig!

Nu ska jag plugga in de fem sista meningarna och sen sova. Har pluggat sen er kl06 i morse fram till nu med undantag av två timmar för middag och lunch...


Saknar er där hemma, plockgodis och asfalterade trottoarer!

Ska plugga vidare nu. Mitt bångstyriga huvud till trots.



Kommentarer
Postat av: Mormor

Hur har det gått med tyfonen? Har Du vågat Dig ut? Hoppas att Du mår bättre när Du vaknar i morgon.

2010-09-01 @ 14:23:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback