Lååååång fredag.

Idag är det långfredag. Och ja, den har varit lång!

I onsdags flängde jag och Simon runt halva stan fem varv! Det var nämligen kl 17 som ansökningstiden för ett stipendium till Taiwan gick ut i Wenner-Gren Center. Så, efter att ha åkt till Vällingby för att ta foto, vidare till Vinsta till ett förråd efter Simons betyg, tillbaka hem för att hysteriskt skriva klart ansökningsbrevet om varför just jag passar så bra till att få just deras stipendium och hinna äta någongting i alla fall (allt på 1,5timme!!), så bar det äntligen iväg. Först till spånga med buss, till Karlberg med pendel, till odenplan med buss och sen till Sveaplan med en annan buss kom vi fram med 14 minuter till godo :) Vi är bäst! Så, nu är ansökningarna färdiga. Däremot är inte odsen de bästa. 28 sökande på fyra platser... Men men, jag tror på gudomlig inverkan, så ingenting är omöjligt!
Det vore inte fel om jag och Simon fick varsitt stipendium på 25'000 taiwanesiska yuan i månaden (ca 7000-8000sek) i ett helt år. Nån som håller med?

Och efter vår hysteriskt stressade sightseeing runt stan åkte vi toksnabbt till Kronobergsparken för att gå till polisen med Simon så att han kan få ett pass. Och sen möta Pelle som för övrigt hade varit en ängel under hela förmiddagen/eftermiddagen hemma hos oss och servat oss med mat när vi sprang runt som yra höns i jakt efter alla siljoner dokument som skulle med.

Igår var det avklädnadsmässa i S:t Tomas. Det betyder att man klär av kyrkan inför långfredagen. Oerhört maffigt! Mässan slutar med att man släcker alla ljus, tar av antipendiet (tyger på altaret), tar bort alla blommor, tar ut silvret, ja allting utom den lilla lilla Jesuslycktan tas ut. "Jag är ljuset liksom".
Och sen.... När allting är borta utom stolarna man sitter på fick jag äran att lägga på en törnekrona. Så allt som finns i kyrkan idag är ett Jesusljus och en törnekrona. Riktigt fint! De som har vägarna förbi reckomenderar jag att gå in och kolla!

Nu ska jag skriva en önskelista på folks uppmaningar.... Jobbigt ju!


Tjingeling!
Emma


Dagens ord:
瑞典 [rui4dian3] betyder Sverige. Ordagrant betyder det en värdefull klassiker. Det andra tecknet används för ordbok.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback