Kinanostalgi

Hej hej!

Lite uppdatering;

*Jag har slutat på universitetet (kinesiska steg 2). Läraren var så otroligt dålig och jag hörde inte vad de andra eleverna sa. Deras uttal var bedrövligt.
* Jag har inte träffat Simon på en månad och det lär dröja en månad till innan han eller jag får råd att åka...
* Tandställning del 1 är på plats.
* Till följd av tandställningen del 1 har jag inte ätit fast föda på allt för många dagar! Tandställning skulle kunna användas som toryr!
* Linen fick för sig att styla lite och vrida knät åt fel håll, så nu går hon på kryckor.

Det och en massa annat förståss.

Tandställning ja... Usch!! Hoppas att det här går fort! Det är så mycket mer plågsamt än jag trodde! Hemskt! Nu har jag varje fall en tandställning i överkäken. Den 18 september får jag i underkäken. Och den 24 september ska jag operera i munnen... Ser inte speciellt mycket fram emot det.

Träffade Bror häromdagen! Kul kul! Mer te åt folket!!

David hann jag också med en sväng. Fast det var för en vecka sen typlisch. Ska träffa honom i morgon igen för att besöka DN-skrapan och försöka snika till mig två biljetter till The Producers. De har biljettsläpp för de som har DNkortet.

Simon ja... Behöver jag säga att jag längtar efter honom? Det kanske är underförstått :P En månad utan honom redan. Och en månad till ska det bli. Urk!
Det komiska är att när vi var i Kina tänkte vi att det skulle bli så mycket bättre i Sverige eftersom det inte är lika hårt här. Här får man faktiskt hålla handen offentligt. Det vi inte tänkte på att SJ (som allt annat) skulle chockhöja priserna och ta bort Just-nu biljetterna! En biljett till Simon kostar skjortan!

Jobb? Någon som har en ledig tjänst som kan tilldelas mig? Det skulle tas emot med största tacksamhet! Är i akut behov av jobb.


Lyssnade på en låt på Youtube (http://www.youtube.com/watch?v=6DYvTSUUzZ4). Blev så nostalgisk. Det är en radioplåga från tiden när jag bodde i Peking. När jag hörde den längtade (längtar!!) jag tillbaka. Den låten spelade de i varenda affär hela tiden! Var väldigt lustigt att höra den hemma i Stockholm!
Om jag hade pengar skulle jag åka på stört ner(!) till Kina och hälsa på Ayi, Shushu och LiangXiao! Längtar efter dem. Massor! Dessutom skulle jag vilja plugga på 北大 eller 北京大学 som det egentligen heter. De två första tecknen (av de fyra) är Norr Huvudstad = Peking. De andra två betyder Stor Studera = Universitet. Alltså är det Pekings Universitet. Kallas bara i vardagligt tal för BeiDa. Pek-Universi typ. Man har tagit den första stavelsen i båda orden och lagt ihop. Man gör ofta så i Kina eftersom ord ofta består av flera tecken. Peking består t ex av två stycken.

Min gata
I den lilla blå kiosken längst ner köpte jag mina telefonkort och serietidningar (på kineiska så klart). De hade en prinsesstidning med ett jättespecial om Victoria! Mycket märkligt!
Lite högre upp i bilden på höger sida av gatan (ved den rosa skylten) ligger vår Supermarket. Vi gick dit varje dag och handlade allt möjligt. Mat, vatten handdukar. Det som vi inte orkade leta efter. Det är förresten mitt kvarter. Det är min busstation som jag åkt många många gånger från. Varit på koncert i det vita stora huset, åkt de blåa supersega och livsfarliga trådbussarna. Kort sagt, den här bilden beskriver ganska så bra det mesta och vardagliga i mitt liv i Peking. Så nostalgiskt att titta på. Området och gatan heter 交道口 (Jiao Dao Kou). Fast om man har pekingdialekt säger man "Jiao Dao Kouer" Rätt fult faktiskt i just det här ordet. Annars har jag ganska mycket pekingdialekt. Säger t ex haowar istället för haowan. :P
Hela bostadsområdet ligger ca 15 min (promenad) från Himmelska Fridens Torg eller 天安门 som det heter på kinesiska. På hela det område som ni ser på bilden var det hutonger från tidernas begynnelse fram till 2003. Det är ganska så skrämmande!


Nej, roligare än så här blir det inte. Ska inte undervisa er i kinesiska. Börjar bli som min pappa. När man frågar honom en ja eller nej fråga får man en 10mins utläggning om änmnet i fråga.

Lev väl och säg till om ni har nåt jobb till en kinesisktalande musikalnörd!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback